چکیده:
در این نوشتار ابتدا به معرفی نویسنده و مطالب کتاب خبر برای رادیو پرداخته شده است. نویسنده که سابقه قابل توجهی در خبرنویسی رادیویی دارد، در این کتاب در چند فصل به مهم ترین مطالب در آموزش خبرنویسی مانند تعاریف خبر، عناصر خبر، لیدنویسی، سبک های خبرنویسی و تیتر می پردازد. این مطالب در نوشتن خبر برای رسانه های مکتوب به ویژه مطبوعات و خبرگزاری ها کاربرد دارند. در نقد و بررسی کتاب مشاهده می شود که مولف در پرداختن به خبر نویسی برای رادیو کوتاهی کرده است و کتاب دچار کاستی هایی چون نپرداختن به سبک نگارش رادیویی و بی توجهی به شنوندگان رادیو و بحث شیوه و مضمون شده است. راه برون رفت از این مشکلات، توجه به شیوه های نوشتن خبر برای رادیو و حذف مطالبی چون « سبک های خبرنویسی مطبوعاتی » از کتاب و جایگزینی مطالبی است که بتواند نیازهای خوانندگان را برای نوشتن خبرهای رادیویی برآورده سازد.
خلاصه ماشینی:
٣. پراکندگـی مباحـث ، مشـکل دیگـر کتاب اسـت که البته ناشـی از عـدم فصل بندی و وجـود بی نظمـی در مطالـب کتـاب اسـت ؛ مثـلا در فصـل هفتم دربـارٔە انواع لیـد خبری بحـث شـده اسـت ؛ امـا این فصل فقط با برشـمردن شـش نوع لید براسـاس شـش عنصر خبـری و ذکـر نکاتـی دربـارٔە لیدنویسـی بـه پایـان می رسـد.
فراموش نکنیم شنیدن خبر با خواندن آن کاملا متفاوت است و این تفاوت باید مورد توجه مؤلف قرار گیرد٠ جمع بندی و نتیجه گیری انتشـار کتـاب خبـر بـرای رادیـو کـه عمدتـا بـه مباحـث کلـی خبرنویسـی در رسـانه ها می پـردازد، شـامل مباحثـی چـون عناصـر شـش گانۀ خبـری ، ارزش هـای خبـری دخیـل در گزینـش مطالـب خبـر، لیـد و انـواع آن ، تیتـر و ویژگی هـای آن ، سـبک های خبرنویسـی و مطالبـی جنبـی ماننـد زاویه دید و مسـئلۀ زبان اسـت .
مطالـب اصلی کتاب در رونـد نوشـتن خبـر بـرای همـۀ رسـانه ها، به ویـژه رسـانه های مکتـوب (مطبوعـات و خبرگزاری هـا)، مشـترک اسـت و نویسـنده نمی توانـد بـدون پرداختـن بـه ویژگی هـای خبرنویسـی رادیویـی ، عنـوان خبـر بـرای رادیـو را بـرای کتابـش برگزیند.
گرچـه مؤلف تجربه هـای گران بهایـی از نوشـتن خبـر پیـش روی خواننـدگان کتـاب می گشـاید، در پرداختـن بـه مسـئلۀ خبرنویسـی رادیویـی ، بـه دلیـل کاسـتی هایی چـون نپرداختـن به سـبک نـگارش رادیویـی و بی توجهـی بـه شـنوندگان رادیو و بحـث شـیوه و مضمون در تألیـف خبـر رادیویـی ، دچـار مشـکلات عدیده ای شـده اسـت .