Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه عصمت پیامبران (از جنبه علمی) و اختیار در قرآن

نویسنده:

(12 صفحه - از 35 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : عصمت ،انبیا ،خدا ،خداوند ،اختیار ،رابطۀ عصمت پیامبران ،وحی ،علم ،مخلصین ،انسان ،مردم ،نفس ،موسی ،ملکه ،استعداد ،آدم ،اختیار در قرآن ،مقام مخلصین به انبیاء هدایت ،شیطان ،عصمت انبیا ،هدایت ،انتخاب ،خداوند حضرت موسی ،عصمت انبیا محصول استعداد ،آدمیان بوسیلۀ عصمت پیامبران ،انتخاب حضرت موسی ،مقام عصمت و رسالت ،نفس و انتخاب راه هدایت ،حضرت موسی علیه‌السلام در قرآن ،اللٰه اصطفی آدم

خلاصه ماشینی:

"و اگر موهبت عصمت، محصول استعداد جبری انبیا باشد مردم در اختصاص دادن ایشان از جانب خداوند (1)-فلسفه وحی و نبوت ص 219-218 (2)-سورة نساء آیه 165 (3)-المنار ج 6 ص 73 عذر و بهانه دارند که اگر خداودن آنها را برای این مقام انتخاب کرده بود،آنها نیز از گناهان پاک و مبرا بودند. از طرفی دیگر انبیا نیز همانند مردم مکلف هستند و اگر در اعمال و رفتارشان دارای اختیار نباشند،لازم می‌آید که تکلیف در جایی صحیح است که اختیار وجود داشته باشد بنابراین عصمت انبیا جنبه اکتسابی دارد و انبیا بر اثر زهد و تلاش و تزکیه نفس، ان را کسب و تحصیل کرده‌اند و خداوند هم میفرماید:{/«و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان اللٰه لمع المحسنین»/}1«کسانی که در راه ما کوشش کنند،جدیت کنند،این را بدانند که ما محققا آنها را به راه(معرفت و لطف)خویش هدایت می‌کنیم و همیشه خدا یار نیکوکاران است» در دعای ندبه در مود انتخاب اولیاء الهی از جانب خداوند صحبت شده است که آنها را او برای خویش و دین خویش خالص نموده و پاداشهای فراوان اخروی را به آنان وعده فرموده است و در مقام تعطیل این مطلب که چرا آنها به مقام مخلصین رسیده‌اند و از این ثوابها و پاداشها بهره‌مند شده‌اند آمده است:{/«بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الونیه وز خرفها و زبرجها،فشرطوا لک ذلک و علمت منهم الوفاء به فقبلهتم و قربتهم و قدمت لهم اذکر العلی و اثناء الجلی و اهبطت علیهم ملائکتک و کرمتهم بوحیک و رفدتهم بعلمک و جعلتهم الذریعه الیک..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.