Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه عصمت پیامبران (از جنبه علمی) و اختیار در قرآن

نویسنده:

(12 صفحه - از 35 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : عصمت، انبیا، خدا، خداوند، اختیار، رابطۀ عصمت پیامبران، وحی، علم، مخلصین، انسان

خلاصه ماشینی:

"و اگر موهبت عصمت، محصول استعداد جبری انبیا باشد مردم در اختصاص دادن ایشان از جانب خداوند (1)-فلسفه وحی و نبوت ص 219-218 (2)-سورة نساء آیه 165 (3)-المنار ج 6 ص 73 عذر و بهانه دارند که اگر خداودن آنها را برای این مقام انتخاب کرده بود،آنها نیز از گناهان پاک و مبرا بودند. از طرفی دیگر انبیا نیز همانند مردم مکلف هستند و اگر در اعمال و رفتارشان دارای اختیار نباشند،لازم می‌آید که تکلیف در جایی صحیح است که اختیار وجود داشته باشد بنابراین عصمت انبیا جنبه اکتسابی دارد و انبیا بر اثر زهد و تلاش و تزکیه نفس، ان را کسب و تحصیل کرده‌اند و خداوند هم میفرماید:{/«و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان اللٰه لمع المحسنین»/}1«کسانی که در راه ما کوشش کنند،جدیت کنند،این را بدانند که ما محققا آنها را به راه(معرفت و لطف)خویش هدایت می‌کنیم و همیشه خدا یار نیکوکاران است» در دعای ندبه در مود انتخاب اولیاء الهی از جانب خداوند صحبت شده است که آنها را او برای خویش و دین خویش خالص نموده و پاداشهای فراوان اخروی را به آنان وعده فرموده است و در مقام تعطیل این مطلب که چرا آنها به مقام مخلصین رسیده‌اند و از این ثوابها و پاداشها بهره‌مند شده‌اند آمده است:{/«بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الونیه وز خرفها و زبرجها،فشرطوا لک ذلک و علمت منهم الوفاء به فقبلهتم و قربتهم و قدمت لهم اذکر العلی و اثناء الجلی و اهبطت علیهم ملائکتک و کرمتهم بوحیک و رفدتهم بعلمک و جعلتهم الذریعه الیک..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.