چکیده:
امنیت،یک نیاز اولیه،اساسی و هدفی متعالی برای زندگی اجتماعی است.نظام اجتماعی به میزان برخورداری از امنیت،مشروعیت،مقبولیت و کارامدی پیدا میکند.یکی از ابعاد امنیت،امنیت اجتماعی است که جزء اصلی حقوق شهروندی محسوب میشود.نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه،نقش اساسی در تربیت و آموزش نیروی انسانی را به عهده دارند.مطالعاتی که اخیرا در مورد ارتباط سرمایهء اجتماعی با توسعهء انسانی انجام گرفته،نشان دهندهء ارتباط بسیار قوی بین سرمایهء اجتماعی با توسعهء انسانی است.سرمایهء اجتماعی به عنوان«غایتی در خود»مطرح است که منجر به افزایش فرصت،آموزش و استانداردهای کیفیت زندگی و در نهایت،امنیت اجتماعی میشود.هدف:در این مقاله تلاش شده به این سؤال پاسخ داده شود که دانشگاه چه نقشی در سرمایهء اجتماعی به عنوان رویکردی در جهت تأمین اجتماعی ایفا میکند.روش:با استفاده از نظریات صاحبنظران علوماجتماعی به توصیف و اهمیت موضوع پرداخت شده است.یافتهها نشان میدهد که سرمایهگذاری در آموزش عالی،منجر به توانایی و افزایش مهارتهای دانشجویان به عنوان سرمایهء اجتماعی میشود که در قدرت تولید نمود پیدا میکند.این موضوع،خود باعث افزایش تولید ملی، منطقهای،توسعهء اجتماعی و در نتیجه،افزایش امنیت اجتماعی میشود و باید به عنوان یک برنامهء ملی آن را تلقی کرد.
Security is considered as a basic requirement in social life. A legitimate and effective social system is a secure system. Social security is one aspect of security that is a main part of citizenship right. Educative organizations such as universities have a key role in teaching and training the human sources. Resent studies on the relation between social capital and human resources development prove an intense and strong link between social capital and human resources. Social capital develops opportunities and standards of life quality and on the whole the social security. The paper attempts to study the role of university in social capital as an approach to obtain social security using the ideas of social sciences theorists.
خلاصه ماشینی:
ازاینرو،در این مقاله نقش و جایگاه دانشگاه در ارتقای امنیت اجتماعی با رویکردی بر سرمایهء اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.
لذا در این مقاله،تلاش شده است به این سؤالات پاسخ داده شود که دانشگاه چه نقشی در امنیت اجتماعی ایفا میکند و عوامل تأثیرگذار در سرمایهء اجتماعی کدامند؟به عبارتی دیگر؛محققان به دنبال (1).
Johnson پاسخ به این سؤال هستند که حضور دانشجویان جوان به عنوان سرمایهء اجتماعی در دانشگاه،چه نقشی در ارتقای امنتی اجتماعی دارد و مؤلفههای اثرگذار آن کدام است؟ امنیت اجتماعی و کارکردهای دانشگاه امنتی اگرچه یک مفهوم کلی است که براساس امنیت کامل شهروندان در تمام جنبههای زندگی خود دلالت دارد،اما برای فراهم کردن این امنیت،دولتها و حکومتها وظیفه خطیری بر عهده دارند.
-توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب اینکه دانشگاه تا چه حد امکان مشارکت در انجمنهای ادبی و هنری را فراهم میکند:62 نفر معادل 8/7%عنوان کردند خیلی کم،23 نفر معادل 01/7% کم،59 نفر معادل 13/7%متوسط،15 نفر معادل 71%زیاد،56 نفر معادل 12/7%خیلی زیاد و 13 نفر معادل 01/3%به این سؤال پاسخ ندادند.
-توزیع فراوانی پاسخگویی برحسب تا اینکه تا چه حد آموزشهای دانشگاه در آینده شغلی آنها کارایی دارد:72 نفر معادل 9%معتقدند خیلی کم،73 نفر معادل 21/3%کم،38 نفر معادل 72/7%متوسط،111 نفر معادل 73%زیاد،13 نفر معادل 31%خیلی زیاد و 3 نفر معادل 1%نیز به این سؤال پاسخ ندادند.
آزمون کای اسکویر نشان میدهد که میان میزان مشارکت اجتماعی و میزان امنیت اجتماعی با اطمینان 59%رابطه وجود دارد و فرضیه مورد پذیرش قرار گرفته است.
فرضیهء 4:بین سرمایهء اجتماعی و امنیت اجتماعی در دانشگاه رابطه وجود دارد.