چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر،تبیین جایگاه و ضرورت شاگردپروری و مؤلفههای آن به منظور اثربخشسازی نظام آموزش و پژوهش دانشگاهی است.بر این اساس،سه سؤال پژوهشی پیرامون «مصادیقی از شاگردپروری در سبک تدریس و شیوهء عملی امام خمینی(ره)»،«مؤلفههای شاگردپروری بر اساس ویژگیهای عملی استاد مطهری»و«وجوهی از مؤلفههای شاگردپروری در مدرسهء شاخص خوانساریها»مطرح و مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.روش انجام پژوهش،تحلیل اسنادی بوده است.یافتهها مبین آن است که عمدهترین مؤلفههای شاگردپروری بنابر سه زمینه مورد بررسی،شامل؛ سعی مداوم استاد بر ایجاد روحیه تحقیق و تحلیل در دانشجو،توجه کامل استاد به سخن دانشجو و یادگیرنده خود،حضور استاد در کلاس با مطالعه قوی،دقت خاص استاد در شکافتن مطلب برای فهم عمیق دانشجو،سنجش درک و فهم شاگرد در ابتدای درس و سپس تدریس و آموزش بوده است.
he main theme of the article is to explain the status and necessity of students training and expanding the features of academic teaching in effective university educative system. This survey looks at the views of" Imam Khomeini" and" Motahari،s" teaching style and their practical methods in training their students . The paper also analyses the methods of teaching in the school of" khansariha ". The method used in this paper is documentary analyses and data gathering is through data form.
خلاصه ماشینی:
یافتهها مبین آن است که عمدهترین مؤلفههای شاگردپروری بنابر سه زمینه مورد بررسی،شامل؛ سعی مداوم استاد بر ایجاد روحیه تحقیق و تحلیل در دانشجو،توجه کامل استاد به سخن دانشجو و یادگیرنده خود،حضور استاد در کلاس با مطالعه قوی،دقت خاص استاد در شکافتن مطلب برای فهم عمیق دانشجو،سنجش درک و فهم شاگرد در ابتدای درس و سپس تدریس و آموزش بوده است.
(همان،ص 8) ماده 4-فعالیتهای فرهنگی-تربیتی: در این ماده برای زمینههایی چون:طراحی و ارائهء روشی درخشان و نوین در زمینهء دانشجوپروری و شاگردپروری به منظور تربیت و پرورش دینی و فرهنگی دانشجو و طلبه در«مؤسسه»و حوزهء علمیه،فارغ التحصیل کردن دانشجویان و طلاب متعهد و متخصص در دورهء تحصیلات تکمیلی و به ویژه در دورهء دکترا،تدوین کتاب،مقاله،جزوهء درسی در حوزههای فرهنگی و تربیتی با رویکرد اسلامی و تدریس آنها به صورت فوقبرنامه،امتیازاتی در نظر گرفته شده است.
(همان،ص 72) بیان مسئله،سؤالها و روش پژوهش اکنون با توجه به اهداف مطرح شده و اهمیت فوق العادهء این موضوع به صورت عملی و پیشنیهء عمیق آنها در تمدن اسلامی،این مسئلهء اساسی مطرح میشود که:آیا مؤلفههای دقیق شاگردپروری که باید مورد توجه اعضای هیئت علمی دانشگاهها قرار گیرد،به خوبی تحلیل و تبیین شدهاند؟بر این اساس،مسئلهء اساسی پژوهش حاضر«تبیین جایگاه و ضرورت شاگردپروری و مؤلفههای آن به منظور اثربخشسازی نظا آموزش و پژوهش دانشگاهی»و هدف آن،دستیابی به مصادیقی از مؤلفههای شاگردپروری با عنایت به سبک شاگردپروری و پرهیز از شخصیتزدگی امام خمینی(ره)،مؤلفههای شاگردپروری براساس ویژگیهای عملی استاد مطهری و در نهایت،مرور وجوهی از مؤلفههای شاگردپروری در مدرسهء شاخص خوانساریها بوده است.