چکیده:
قیمتگذاری محصولات جدید فرایندی پیچیده و دشوار است؛به گونهای که آن را هنر قیمتگذاری محصولات جدید مینامند.در فرایند قیمتگذاری محصولات جدید یافتن سقف و کف قیمت و تعیین قیمت ارائه محصول در این دامنه معنیداری مهمترین فعالیت میباشد.برای تعیین سقف قیمت شرکت باید کلیه منافع محصول برای مشتری را شناسایی و کمی نماید.این منافع میتوانند کمی(که به سهولت قابل اندازهگیری است)و یا کیفی(که اندازهگیری آن بسیار دشوار است)باشد.برای تعیین کف قیمت از رویکرد هزینه مبنا با تجزیه و تحلیل دقیق هزینههای هر واحد محصول و در نظر گرفتن پایینترین سطح سود براساس بازده سرمایهگذاری،استفاده میشود.بر این اساس در این مطالعه به ارائه یک متدولوژی جامع برای تجزیه و تحلیل هزینههایی که برای توسعه،تولید و تحویل یک محصول جدید برمبنای ارکان فرایند ایده تا بازار مورد نیاز است پرداخته میشود و سپس متدولوژی توسعه یافته برای یک محصول جدید(نانولولههای کربنی)به اجرا گذاشته شده است.
خلاصه ماشینی:
"هدف این مقاله ارائه یک متدولوژی برای تجزیه و تحلیل هزینههای تخصیص یافته به محصولات جدید در فرایند توسعه آنها از ایدهپردازی تا رسیدن به بازار و تا پایان عمر محصول میباشد و آن به عنوان مبنائی برای قیمتگذاری میباشد که توسعهدهندگان محصولات جدید بتوانند با استفاده از آن در مراحل مختلف فرایند توسعه محصولات جدید به خصوص مراحل اولیه آن،هزینه تمامشده و قیمت فروش محصول جدید را برآورد نمایند.
نقطهضعف کلی در این روشها شیوه طبقه بندی هزینههای آنها برمبنای رویکرد حسابداری است که برای محاسبه بهای تمامشده محصولات جدید به گونهای که راهنمای توسعهدهندگان و مدیران محصول در مراحل مختلف توسعه محصول باشد مناسب نمیباشد(در واقع در روشهای موجود ارتباط بین هزینهها و مسائل مدیریتی مرتبط با آن مورد توجه قرار نمیگیرد)33.
با توجه به اینکه محاسبه بهای تمامشده رکن اصلی در روش هزینه مبنا میباشد در ادامه براساس الگوبرداری از منطق مدل هزینه سازنده تعدیلشده یک چهارچوبی برای برآورد بهای تمامشده در مراحل مختلف فرآیند توسعه محصولات جدید ارائه گردیده است که در قسمت بعدی به آن پرداخته میشود.
برای اجرای این مدل و محاسبه بهای تمامشده محصول جدید در مراحل مختلف توسعه آن،براساس اطلاعات موجود میزان هزینههای صرفشده به همراه جزئیات آنها در نظر گرفته میشود و در خانههای مربوط به آنها در جدول قیمتگذاری قرار میگیرد.
بر این اساس یک جدول آنالیز هزینههای مورد نیاز برای تولید محصول تدوین گردیده است که با محاسبه اطلاعات آن در هر مرحله از فرایند توسعه محصول،میتوان به بهای تمامشده و قیمت آن براساس یک دامنه اطمینان پی برد."