چکیده:
مقاله حاضر به بررسی ارتباط شاخص آموزش درون خانواده و قاچاق کالا در استان هرمزگان می پردازد و فرضیه اصلی آن این است که قاچاق کالا در فرآیند آموزش درون خانواده ها و گروه همسالان به افراد آموخته می شود. چارچوب نظری این مقاله از نظریه یادگیری اجتماعی ساترلند[2] گرفته شده و بر اساس آن متغیر ها تعریف و به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته شده است.جامعه مورد مطالعه در این مقاله استان هرمزگان است و بررسی به روش کیفی صورت گرفته است. جامعه آماری حاضر تعداد 55 نفر از شهروندان و 15 نفر از زندانیان قاچاق کالا در زندان بندرعباس می باشند که به روش مصاحبه رسمی و غیررسمی از آنها پرسش هایی در راستای سؤالات تحقیق صورت گرفته است.اصلی ترین نتایج حاصل از این بررسی این است که آموزش درون خانواده ها و گروه همسالان به افراد به عنوان عاملی تاثیر گذار در قاچاق کالا در سطح خرد است و در سطوح میانی و کلان قاچاق، عوامل دیگری از جمله ثروت طلبی افراد تاثیر گذارتر بودند.
خلاصه ماشینی:
"com قاچاق کالا/آموزش درون خانوادهها و بین نسلی/سطح خرد و میانه و کلان قاچاق چکیده مقاله حاضر به بررسی ارتباط شاخص آموزش درون خانواده و قاچاق کالا در استان هرمزگان میپردازد و فرضیه اصلی آن این است که قاچاق کالا در فرآیند آموزش درون خانوادهها و گروه همسالان به افراد آموخته میشود.
جامعه آماری حاضر تعداد 55 نفر از شهروندان و 15 نفر از زندانیان قاچاق کالا در زندان بندرعباس میباشند که به روش مصاحبه رسمی و غیر رسمی از آنها پرسشهایی در راستای سؤالات تحقیق صورت گرفته است.
4 پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عامل اجتماعی آموزش در گرایش افراد بومی به کار قاچاق در منطقه صورت گرفته و میزان تأثیر و نقش آموزش را در مقایسه با عوامل تأثیرگذار دیگر مقایسه میکند.
در واقع سؤال این تحقیق این است،آیا قاچاق در فرایند آموزش درون خانواده به افراد آموخته میشود؟ تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی و دو تکنیک مشاهده و مصاحبه(رسمی و غیر رسمی)از مجموع 70 مصاحبهشونده در سطح شهر و زندان به جمعآوری دادههای خود پرداخته است.
از مجموع مصاحبهها و مشاهدات صورت گرفته مشخص میشود که به مرور،کل اعضای خانواده(زنان و کودکان)قاچاق را یاد گرفته و اگر احتمالا مرد خانواده در چنگال قانون گرفتار شود یا به دلایلی دیگر قادر به انجام این کار نباشند زن خانواده با استفاده از اطلاعات و تجربیات به دست آورده راه او را ادامه میدهد.
نظریه یادگیری روش مورد مطالعه در این مقاله،مصاحبه رسمی و غیر رسمی و مشاهده از شهروندان و قاچاقچیان زندان بود به وسیله مطالعات صورت گرفته میتوانیم به شرح زیر نسبت به صحت و سقم فرضیه تحقیق نظر بدهیم."