خلاصه ماشینی:
"نگارنده در هر زیرفصل، نظریه عرفی بودن زبان قرآن را با استفاده از شواهد قرآنی و دلایل عقلی و نقلی از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده و نتیجه میگیرد که نزول قرآن به زبان عرف (زبان قوم) است.
در حقیقت، قرآن از "زبان قومی" که ارزش ابزاری دارد، بهره برده و از واژگان، تعابیر مجازی، ضربالمثلها و تشبیهات و دیگر صناعات ادبی آن در بیان مراد و مقصود خود استفاده کرده است.
نویسنده همچنین، مبانی اولیه و پایههایی که سنگ زیربنای نظریه را تشکیل میدهند، مورد بررسی قرار داده است.
و از ذکر این مبانی چنین نتیجه میگیرد که از آنجایی که قرآن کتاب هدایت و راه نجات انسانهاست، لازم است که خداوند به وسیله آن با زبانی سخن بگوید که گستردهترین گروه مخاطبان را دربرگیرد و موجبات هدایت عموم را فراهم آورد.
پذیرفتن نظریه عرفی بودن زبان قرآن بههیچوجه به معنی تأثیرپذیری از فرهنگ جاهلی نیست؛ زیرا قرآن در بسیاری از موارد با عناصر منفی و خرافی اعراب جاهلی مقابله کرده است."