خلاصه ماشینی:
"بنابراین، هارتشورن که از دیدگاههای مورد قبول و تأکید الهیات مدرسی آغاز میکند، به طور مؤثری نشان داده است که این دیدگاهها متکلمان مدرسی را مجبور میکند تا از اوصاف مدرسی ضرورت تام، فعلیت محض و نسبی نبودن ذات خدا (عدم نسبیت در ذات) دست بردارند، و عضو نهایی این گروه از اوصاف یعنی بساطت نیز سقوط میکند؛ زیرا پشتوانه اصلی بساطت فقدان هر گونه استعداد به فعلیت نرسیدهای در خداوند بود.
البته حتی اگر خدا هستی جهان را با فعل آزاد ارادی به وجود آورده باشد، ما ممکن است هنوز هم به یک معنا این جهان را به عنوان بدن خدا به حساب آوریم؛ ولی در این صورت این بدنی خواهد بود که او آزادانه برای خودش فراهم کرده است، بدنی که او به خوبی میتوانست بدون آن وجود داشته باشد.
اجازه دهید دو نکته دیگر را در تأیید قرائت خودم ذکر کنم: (1) وایتهد به طور مکرر به این نکته اشاره کرده است که تحققیابی الهی نه از دریافتهای «فیزیکی» نسبت به موجودات بالفعل دیگر، بلکه از یک دریافت «مفهومی»، از یک «ارزیابی و سنجش کامل نامشروط» نسبت به همه امور ابدی آغاز میشود27 ولی ماهیت این مورد خاص اقتضا میکند که تنها یک مورد از چنین «ارزیابی نامشروطی» امکان وجود داشته باشد.
فعلیت خدا همه فعلیتها و امکاناتش همه امکانات را شامل میشود، ولی اگر ما در اظهار این امر صادق باشیم که موضع هارتشورنی درباره نسبیت، امکان و قوه با برداشتی غیرزمانی از خدا سازشپذیر است، در این صورت لازم میآید که موضع هارتشورنی درباره اوصاف گروه نخست با فرض تفوقناپذیری مطلق خدا نیز سازشپذیر باشد؛ زیرا همان گونه که خواهیم دید، فقط نسبت به موجودی زمانی است که تفوقناپذیری نسبی از تنوع مطلق ممتاز میشود."