Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر «تجوید در ترازوی نقد»

نویسنده:

(3 صفحه - از 36 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : تجوید، قرآن، روایت، ترتیل، خواندن قرآن، پیامبر، علمای علم تجوید از ترتیل، علم، روایاتی مبنی‌بر رعایت مخارج حروف، پیامبر روایاتی مبنی‌بر رعایت مخارج، رعایت مخارج حروف، بیان حروف رعایت مخارج، حروف رعایت الزامی مخارج حرف، عربی، تلاوت، بیان حروف رعایت الزامی مخارج، معنای بیان کامل و روشن، ترازوی نقد، حروف رعایت مخارج شرط اصلی، علم تجوید صحیح خواندن، تعریف، مقاله تجوید در ترازوی نقد، روایات تعریب قرآن و آیات، تلفظ، قرآن و آیات تعریب قرآن، دلالت، کلمه تجوید به‌معنی اصطلاحی، حق، تعریف از تجوید تعریف، نگارنده مقاله

خلاصه ماشینی: "7) استناد دوم * نگارنده، استناد دوم را با ذکر یک حدیث از امام صادق(ع) رد نموده و حال آن‌که اولا این حدیث یک روایت مرسله است و ثانیا خود حدیث نیز دلالت بر رعایت تجوید دارد چرا که حضرت می‌فرمایند که معنای "یتلونه حق تلاوته" این است که آیات قرآن را به صورت ترتیل بخوانند و مسلم است که تعریف ما و علمای علم تجوید از ترتیل همان تعریف امام علی(ع) است که «الترتیل حفظ‌الوقوف و اداء الحروف» که علم تجوید در بردارنده شق دوم تعریف ترتیل می‌باشد. * اولا این نکته که: تجوید در زمان رسول الله(ص) به معنای بیان کامل و روشن کلمات بوده که به وسیله تلاوت آرام و شمرده و حرف‌به‌حرف قرآن به دست می‌آید، حرفی کاملا بی‌اساس است، چرا که با رجوع به منابعی چون آیات و روایات و کتب نظم و نثر آن زمان می‌توان فهمید که اصلا کلمه تجوید به این معنا به کار نرفته است."

صفحه:
از 36 تا 38