Skip to main content
فهرست مقالات

معنایابی از نظرگاه مفسران اسلامی و نشانه شناسان غربی

نویسنده:

علمی-ترویجی (14 صفحه - از 63 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک ،قرآن ،تفسیر ،تأویل ،نشانه ،زبان ،متن ،انسان ،مفسران ،مدلول ،لفظ ،خدا ،فهم ،مدل ،دلالت ،مکتب ،شناخت ،علم ،معانی ،تفسیر قرآن ،خداوند ،ظاهر ،تفسیر قرآن به قرآن ،معانی و مدلول الفاظ قرآن ،نیت مؤ‌لف و معنای اصلی ،تفسیر آیه ،کتاب ،علوم قرآنی ،نظام ،ارتباط

خلاصه ماشینی:

"صدرالمتألهین‌ در بحث‌ فهم‌ قرآن‌ و تفسیر به‌ رأی، با کسانی‌ که‌ به‌ تفاسیر منقول‌ از ابن‌ عباس‌ و دیگران‌ و یا تفسیر ظاهری‌ اکتفا می‌کنند، حمله‌ور شده‌ و می‌گوید: «پس‌ احادیث‌ ظاهر و باطن‌ در هفت‌ بطن‌ قرآن‌ و اینکه‌ هفتاد شتر تفسیر سوره‌ فاتحه‌ را می‌تواند بار کند، به‌ چه‌ معناست؟ و می‌گوید سراسر علوم‌ و دانشها در افعال‌ و صفات‌ الهی‌ داخلند و در قرآن‌ شرح‌ ذات‌ و صفات‌ و افعال‌ او موجود است‌ و این‌ دانشها را نهایت‌ و پایان‌ نیست‌ وی‌ به‌ همین‌ دلیل‌ تأویل‌ به‌ معنای‌ دوم‌ را تجویز می‌کند. 2 - گرفتاری‌ دوم‌ هرش‌ پارا دکسی‌ است‌ که‌ مکتب‌ او را یک‌ بام‌ و دو هوا کرده‌ است؛ زیرا مکتب‌ التفات، تنها معنایی‌ را مراد و مقصود می‌داند که‌ در نیت‌ مؤ‌لف‌ بوده‌ است‌ و سایر دلالتها را غلط‌ معرفی‌ می‌کند و بر اساس‌ مکتب‌ استقلال‌ معنای‌ ذاتی، متن‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ معنای‌ واحدی‌ ندارد و معنا به‌ طور کلی‌ از مؤ‌لف‌ آن‌ مستقل‌ می‌باشد. کتاب‌ شریعت‌ و تشریع‌ نیز همانند کتاب‌ طبیعت‌ و تکوین‌ با نشانه‌های‌ متنی‌ و لفظی‌ به‌ حقایقی‌ دلالت‌ دارد و حق‌ تعالی‌ به‌ عنوان‌ فرستنده‌ و انسان‌ به‌ عنوان‌ گیرنده، مدل‌ ارتباط‌ دو سویه‌ را تحقق‌ می‌بخشند؛ زیرا زبان‌ از تعدادی‌ زنجیرة‌ آوایی، واژگانی‌ و نحوی‌ تشکیل‌ شده‌ که‌ عناصر هر یک‌ از این‌ سطوح، با استفاده‌ از قواعد معینی‌ با هم‌ ترکیب‌ می‌گردند و به‌ همین‌ جهت، پیکرة‌ زبانی‌ در ذهن‌ فرستنده‌ و گیرنده‌ به‌ صورت‌ مشترک‌ ظاهر می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.