Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر متون مقدس در دو نگاه

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (13 صفحه - از 77 تا 89)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،دین ،تأویل ،تفسیر متون مقدس ،کتاب مقدس ،قرآن ،تفسیر کتاب مقدس ،خداوند ،روایات ،وحی ،سخن ،دیدگاههای ،شیوه ،نگاه ،زبان ،گزاره‌های ،مفسران ،تفسیر اخلاقی کتاب مقدس ،واقعیت ،واژگانی ،عقل ،علم ،شیوه‌های برجستة تفسیر متون ،خرد ،حدیث ،تجارب ،تأویل آیات کتاب خداوند ،تأویل کتاب مقدس ،آیات کتاب خداوند ،علم تأویل کتاب مقدس

خلاصه ماشینی:

"با اینکه‌ قرآن‌ در اوج‌ زیبایی‌ و هنر ادبی‌ است، باز هم‌ گوشزد می‌کند که‌ شعر نیست؛ چرا که‌ ویژگی‌ شعر آن‌ است‌ که‌ هر چه‌ خیالپردازانه‌تر و غیر واقعی‌تر باشد، گواراتر و دلنشین‌تر است، ولی‌ این‌ کتاب‌ نه‌ تنها شعر نیست، بلکه‌ شایستة‌ او نیز نمی‌باشد و به‌ قول‌ خود قرآن: «و‌ ما علمناه‌ الشعر‌ و‌ ما ینبغی‌ له... به‌ راستی‌ چرا چنین‌ است؟ اگر قرآن‌ - که‌ سخن‌ خداوند آفریدگار جهان‌ می‌باشد - نگاه‌ بلند و ژرفی‌ به‌ واقعیات‌ عینی‌ ندارد و تنها برای‌ تأمین‌ مقصود دیگری‌ آمده‌ است، پس‌ چرا این‌ همه‌ هشدار در این‌ باره‌ داریم؟ به‌ این‌ خاطر است‌ که‌ تطبیق‌ آیات‌ این‌ کتاب‌ بر مصداقها و موارد خارجی، جز با آگاهی‌ از واقعیات‌ روا نیست. 1. نقل‌ و تأویل: در این‌ نکته‌ شک‌ و تردیدی‌ نیست‌ که‌ اگر سخنی‌ از مقام‌ عصمت‌ در زمینة‌ تأویل‌ به‌ دست‌ آید، همگان‌ بدان‌ سر می‌سپارند، و اگر در میان‌ فرق‌ اسلامی‌ سخنی‌ هست، در این‌ است‌ که‌ آیا اولا‌ امامان‌ شیعه(ع) چنین‌ جایگاهی‌ دارند؟ (که‌ این‌ بحثی‌ کلامی‌ است‌ و دیدگاه‌ متکلمان‌ شیعه‌ در این‌ زمینه‌ کاملا‌ مستدل‌ و روشن‌ است) ثانیا‌ آیا حدیثی‌ که‌ به‌ دست‌ ما رسیده‌ است‌ از جهت‌ سند و متن‌ معتبر بوده‌ و حجیت‌ کافی‌ دارد؟ بنابراین‌ یک‌ متکلم‌ شیعی‌ از آنجا که‌ احادیث‌ ائمة‌ معصومین(ع) را با احادیث‌ نبی‌اکرم(ص) برابر می‌داند، لازم‌ می‌بیند که‌ تنها در حجیت‌ روایات‌ کاوش‌ کند و اگر در رابطه‌ با تأویل‌ آیه‌ یا آیاتی‌ از قرآن، حدیث‌ معتبری‌ یافت، می‌تواند به‌ آنها استناد جوید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.