خلاصه ماشینی:
"معروف است که او اولین کسی بود که درباره عشق توأم با فنا نسبت به خدا سخن گفت؛ از گفتههای اوست که: «خدایا اگر من تو را از بیم جهنم میپرستم، مرا در جهنم، بسوزان و اگر تو را به طمع بهشت میپرستم، مرا از بهشت، دورساز؛ ولی اگر تو را فقط برای تو میپرستم، جمال ابدی خود را از من دریغ مدار» در قرن نهم، شاهد رشد تصوف در سراسر جهان اسلام، با تأکید کمتر بر ریاضت، و تأکید بیشتر بر محبت و دیگر قالبهای تجربه عرفانیهستیم؛ برخی از عرفا به حالت خلسه، نائل آمدند؛ در این حالت، آنها احساس میکردند که آنقدر با خدا یگانه هستند که به عنوان مثال ـ بنا به نقلی ـ کسی چون بایزید بسطامی (متوفای 875م/261ق) در چنین حالتی فریاد میزده است: «پاک و منزهم من!
جنبه دیگر الاهیت، ربوبیت است؛ ولی در این مورد، رابطهای ضروری میان خدا و مخلوقاتش وجود دارد؛ زیرا پروردگار (رب) اصطلاحی است که به عنوان مکمل خود، به برده یا بنده (عبد)، یعنی واژهای که در الهیات عربی عموما برای «انسان» به کار میرود نیازمند است.
او به واقع، همه کائنات را به یک معنا، در خدا تحققیافته، میدانست؛ ولی همزمان، او هیچ گاه بصیرت خود را نسبت به تعالی و تنزیه الهی از دست نداد؛ اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که علاقه او تا حدی به تأمل درونی و شناخت باطنی، معطوف بود."