Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی

نویسنده:

علمی-ترویجی (15 صفحه - از 57 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : حکومت ،عقل ،کانت ،اسلامی ،کمالات ،دموکراسی ،خدا ،قانون ،عدالت ،مردم ،انسان ،جامعه ،حاکم ،سیاسی ،حکم ،حاکمیت ،صفات ،حکومت دینی ،اراده ،عاقل ،قرآن ،حکومت اسلامی ،اجتماعی ،دیکتاتوری ،برترین ،بهترین ،کلامی حکومت دینی ،قدرت ،قانون اخلاقی ،رهبر جامعه اسلامی

خلاصه ماشینی:

"ولی اگر خود مردم در عصر غیبت طبق ضوابط شرعی با اوصافی که قرآن، سنت و عقل تعیین کرده است فردی را برگزینند، او هم طبق قوانین و مقررات اسلامی جامعه را اداره کند، در چنین صورتی حکومت او شرعی و الهی و اطاعت وی واجب می‌باشد. 7ـ نتیجه اکنون پس از بیان انواع حکومت‌ها، روشن می‌شود که حکومت اسلامی بهترین نوع حکومت است؛ چرا که هیچ یک از معایب حکومت استبدادی را ندارد، زیرا وقتی حاکم عادل باشد دیگر خبری از ستمگری او نیست و چون براساس کمالات و صلاحیتهای ذاتی انتخاب می‌شود، شایسته سالاری است نه موروثی و چون مردم با رضایت و رغبت او را بر این منصب گمارده‌اند و دائما از او حمایت می‌کنند دیگر احساس ناامنی نمی‌کند. (39) از آنجا که کانت اخلاق را بر اصل استقلال و خودمختاری اراده بنا کرده است، بدیهی است که هر سلطه‌ای غیر از خود اراده یعنی عواطف، ترس، امید، اقتدار امور طبیعی و ماوراءطبیعی را برای اراده نفی کند و به تعبیر دیگر به نظر او آزادی اخلاقی انسان صرفا آزادی از قید طبیعت نیست، بلکه هم چنین آزادی از قید قوا و نیروهای مافوق طبیعی است. بنابراین از مجموع سخنان فوق نتیجه می‌گیریم که حکومت اسلامی که مبتنی بر قوانین الهی است، با خودمختاری و آزادی انسان‌ها منافاتی ندارد، بلکه عقل انسانی به خاطر این‌که علم، حکمت و قدرت نامتناهی دارد، از دستوراتش تبعیت می‌کند؛ یعنی پیروی کردن از دستورهای خدا براساس عقل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.