خلاصه ماشینی:
"دوره نخست آیین بودای اولیه و نیکایه است (4) ؛ یعنی آیینبودا بر اساس متون اولیه (محض نمونه، وینیه و سوته پیتکهپالی)، و شرح و بسطهای آموزه چندین مکتب «هینهیانه» (نیکایه)، که تیرواده جدید یادگار مهم آن ______________________________ 1 مشخصات کتابشناختی این مقاله چنین است: David Bastow, Rationality in Buddhist thought, in A Companion To World Philosophies, pp410-419.
2 از اینکلیات که بگذریم، کار اصلی کندوکاو در عقلانیت (معنای نخست) سنت بودایی به مثابه یک کل است، و به عبارت دیگر، سؤال این است که آیا، از منظر ربط و نسبتهای عقلانی، این سه «دوره» بخشی از یک تاریخند؟ برای پاسخ به آن، مفهوم بینش یا کشف بنیادگذار را به کار بردهام که بودا آن را مطرح ساخت.
آموزههای [ب] آیینبودای اولیه و نیکایه را وصف و تأملی درباره «واقعیت» پدیداری میدانند، گرچه، بیدرنگ باید گفت که این واقعیت دارای طبیعتی «میانه» است، یعنی نه متعلق تجربه دارد و نه شناسهگر، بلکه خود تجربه است.
اما یک چنین مجموعهای از آموزهها از رهگذر تنسیق و تدوین، حیات خود را باز مییابند، و قطعا بدون ارجاع به تجربه بنیادگذار] الف [میتوان به تجدید تنسیق و نظامسازی آنها پرداخت و این کارها در راستای کارهایی است که در بافت آکادمیک فلسفی غرب سربرمیآورند.
با این وصف، به نظرم در صورتی میتوان از وحدت عقلانی سنت دفاع کرد، که سرچشمه تنسیقهای جدید را اساسا آگاهیای تازه از آیین بودای اولیه و نیکایه بدانیم، یعنی دریابیم که راههای بیان کشف بودا در آیینبودای اولیه و نیکایه دستخوش تفسیری نادرست بوده است."