خلاصه ماشینی:
"به نظر شما مطالعه ادیان تا چه اندازه برای تأمین هدف دوم مؤثر است؟ آیا از راهی دیگر نمیتوان به این کمال مطلوب دست یافت؟ همانگونه که پیش از این هم گفته شد، حیات انسان دارای افقها و فضاهای مختلف است: حیات عقلانی، حیات ایمانی، حیات عاطفی، حیات ذوقی و هنری.
به نظر شما انسان جدید چه شاخصههایی دارد و به چه دینی با چه ویژگیهایی گرایش دارد؟ جواب دادن به این پرسش دشوار است؛ چون نخست باید حیات فکری، ایمانی و دینی جوامع بشری را شناخت و بعد به این پرسش پاسخ داد؛ ولی به طور کلی در غرب، دین در حال بیرون رفتن از زندگی مردم است.
این مسلم است که ممکن است یک نکتهای از که مکتب عرفانی که در دل آن مکتب گسترش پیدا نکرده است، وارد مکتب دیگری بشود و در آنجا گسترش بیابد؛ مانند اینکه اشعار فراوانی از مسلمانان در اختیار عرفای بهکتی دوره جدید هند قرار گرفت و از آنها چیزهای جدیدی حاصل شد و یا آموزههایی از مسیحیت و یهود وارد اسلام شد و بسط و گسترش پیدا کرد.
اما ادیان دیگری هم در آنجا هستند که خدا را به آن معنا قبول ندارند؛ مثل دین جاینی و بودایی که اصلا اعتقادی به خدا ندارند، امابه هر حال یک ساحت قدسی را معتقداند و ساحت قدسی دارای مرکزی است که آن مرکز نوعی الوهیت دارد، و مهاویرا و بودا در آن مرکز الوهیت پیدا میکنند، شبیه به خدایی که ما میشناسیم، ولی به هر حال هر دینی ساحت قدسی دارد و آن ساحت قدسی یک مرکزی دارد، به آن مرکز یک تشخص و یک شخصیتی داده میشود، کیفیت انسانی به او میدهیم."