Skip to main content
فهرست مقالات

زیر ساخت های قرائت پذیر انگاری دین

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (14 صفحه - از 10 تا 23)

کلیدواژه ها :

هرمنوتیک ،تجربه دینی ،ایمان دینی ،معرفت‌شناسی ،معناشناسی ،ایمان مفردات دینی ،نسبی‌گرایی معرفتی ،پدیدارشناسی معرفتی ،قرائت‌پذیر انگاری دین

کلید واژه های ماشینی : دین، قرائت، هرمنوتیک، تفسیر، فهم، متن، هرمنوتیک فلسفی، انگاری دین، قرائت‌پذیر، زیرساخت

معرفت و فهم متون دینی و فرایند پیدایش آن و علل و عوامل تفاسیر گوناگون از موضوعات مهمی است که در عصر حاضر چالش برانگیز است. در این نوشتار به تبیین دو رویکرد مختلف در باب قرائت‌پذیر انگاری دین پرداخته شده و در طلیعه مقال، آبشخور نخستین این مسئله مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه آن، زیرساخت‌های معرفت‌شناختی، هرمنوتیکی، معناشناختی، کلامی بیان گردیده و مقوله‌هایی چون نسبی‌گرایی و پدیدارشناسی معرفتی، هرمنوتیک فلسفی، ایهام مفردات دینی، نمادین دانستن گزاره‌های دینی، تجربه دینی و شخصی‌سازی ایمان دینی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"در این نوشتار به تبیین دو رویکرد مختلف در باب قرائت‌پذیر انگاری دین پرداخته شده و در طلیعه مقال، آبشخور نخستین این مسئله مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه آن، زیرساخت‌های معرفت‌شناختی، هرمنوتیکی، معناشناختی، کلامی بیان گردیده و مقوله‌هایی چون نسبی‌گرایی و پدیدارشناسی معرفتی، هرمنوتیک فلسفی، ایهام مفردات دینی، نمادین دانستن گزاره‌های دینی، تجربه دینی و شخصی‌سازی ایمان دینی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بی‌شک گاهی علایق، سنت‌های اجتماعی، زمینه‌های فرهنگی، خواسته‌ها و پیش فرض‌ها در تفسیر متن و واقعه اثر می‌گذارد؛ برای نمونه می‌توان به تفسیرهای دینی برخی از طرف‌داران نظریه قرائت‌پذیر انگاری دین اشاره کرد که با پیش فرض‌های پوزیتویستی و لیبرالیستی به تفسیر حقوق بشر، آزادی، مدارا، خشونت، حق و تکلیف، حقوق زنان، نبوت، دموکراسی، جامعه مدنی، شورا و غیره پرداخته‌اند و به عنوان نقد قرائت رسمی از دین، بی‌ملاک و معیار، قرائت رسمی از دین را دچار بحران دانسته و فقه و کلام را متعارض با عصر جدید تلقی کرده‌اند و برای حل این چالش، قرائت جدیدی از دین اسلام عرضه نموده‌اند، قرائتی که در آن، نه ارزش‌ها وجود دارد و نه احکام و عقاید اسلام."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.