Skip to main content
فهرست مقالات

ابوزید و قرائت متن در افق تاریخی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (12 صفحه - از 94 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : ابوزید ،متن ،قرآن ،دین ،جن ،زبان ،فرهنگ ،نزول ،وحی ،تأویل ،پیامبر ،فهم ،شیطان ،فرهنگ عصر نزول ،تفسیر ،اسلامی ،احکام ،مفسران ،فرهنگ زمانه ،متن قرآنی ،خواننده ،نظریه ،نزول قرآن ،دلالت ،علم ،قرآن و فرهنگ زمانه ،مراد ،زبان وحی ،اجتماعی ،فرهنگ عصر نزول قرآن

خلاصه ماشینی:

"با این بیان، برای فهم متن قرآنی باید از روش تحلیل زبانی استفاده کرد، چرا که قرآن متن زبانی است که در طول بیش از بیست‌سال شکل گرفته و شکل‌گیری آن نیز با توجه به واقعیات و فرهنگ روزگار خود بوده است. همان‌گونه که قبلا اشاره کردیم برخی از احکام با توجه به شرایط اقتصادی اجتماعی صدر اسلام بوده است مانند نظام بردگی، تجارت برده، وجود کینز، عدم تساوی میان انسان‌ها که باید آن‌ها را کنار گذاشت، چرا که مربوط به دوران خاصی بوده و بر اثر تکامل اجتماعی دیگر ضرورتی برای پذیرش آن‌ها موجود نیست. در واقع اگر پیش‌فرض‌های فوق برای تفسیر متن پذیرفته شود، نه تنها بسیاری از احکام اجتماعی اسلام، بلکه برخی از عقاید اسلامی نیز باید کنار گذاشته شود و طرح آن‌ها در قرآن فقط جنبه تاریخی دارد، نه آن‌که همه عقاید و احکام قرآنی مطابق با واقع بوده و اعتقاد به آن‌ها ضروری باشد. او با تقسیماتی که از متن می‌کند و دو وجه عام و خاص را برای آن در نظر می‌گیرد و وجه خاص آن را مربوط به عصر نزول می‌داند؛ در عین حال وجه عام امری پویا به شمار می‌آورد که با هر قرائتی نو می‌شود، چاره‌ای ندارد جز آن‌که اولا برخی از مفاهیم هستی شناختی قرآن را حذف و یا تفسیرهای عصری کند و ثانیا: در بعد احکام مانند آقای شبستری، فقط امور عبادی دین را ثابت تلقی کند، آن هم با توجه به طرز تلقی وی از مراد متن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.