Skip to main content
فهرست مقالات

لوازم و پیامدهای نظریه «تجربه گرایی وحی»

نویسنده: ؛

زمستان 1381 - شماره 26 علمی-ترویجی (19 صفحه - از 104 تا 122)

کلیدواژه ها : وحی ،تجربه دینی ،عصمت ،خاتمیت ،جامعیت

کلید واژه های ماشینی : تجربه دینی ،دینی ،خاتمیت ،دین اسلام ،خداوند ،عصمت پیامبر ،نفی عصمت پیامبر ،دیدگاه تجربه دینی ،وحی الاهی ،مطهری ،جامعیت دین ،تجربه دینی بودن وحی ،سروش ،وحی اسلامی ،الاهی ،تجربه‌گرایی وحی ،بشر ،مطهری در کتاب وحی ،تجربه دینی سخن ،شهید مطهری ،پیامبر اسلام ،تحریف قرآن ،خاتمیت پیامبر ،انقطاع وحی ،انقطاع وحی و انکار خاتمیت ،نفی جامعیت ،دیدگاه تجربه ،قرآن از تحریف ،وحی و نبوت ،دیدگاه‌های نواندیشان دینی

براساس دیدگاه تجربه دینی، وحی، مواجهه و تجربه‌ای است که پیامبر از سر می‌گذراند، نه این که حقایق و گزاره هایی را از خداوند دریافت کرده باشد. این نظر ابتدا در اروپای مدرن پدید آمد؛ اما دیری نپایید که مورد پذیرش نواندیشان مسلمان واقع شد و از تحویل (ارجاع) وحی اسلامی به تجربه دینی سخن گفتند. طبیعی است که هر نظریه‌ای، مبانی و لوازم خاصی دارد؛ اما آن چه در این نوشتار می‌آید، به لوازم و تبعات نظریه وحی تجربی ناظراست نه ارزیابی و تحلیل اصل نظریه و مبانی آن. چنان که خواهیم دید، آن چه نواندیشان درباره وحی می‌گویند، با اعتقادات اسلامی تعارض شدیدی دارد. این نوشتار، با نگاهی اجمالی به دیدگاه‌های نواندیشان دینی درباره وحی اسلامی آغاز می‌شود و در ادامه به برخی از نقد و بررسی‌های لوازم این دیدگاه خواهیم پرداخت. پیامدهایی که تجربه گرایی وحی دارد، عبارت است از: 1 . وحیانی نبودن ساختار قرآن (نفی سرشت زبانی)؛ 2 . نفی عصمت پیامبر، و خطا پذیری وحی؛ 3 . عدم انقطاع وحی و انکار خاتمیت؛ 4 . نفی جاودانگی، جامعیت و جهان شمولی دین اسلام؛ 5 . شریعت زدایی و نفی جامعیت فقه و ....

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.