Skip to main content
فهرست مقالات

چیستی و هستی علوم انسانی؛ برخی موانع و راهکارها

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (25 صفحه - از 48 تا 72)

کلیدواژه ها : توسعه ،علوم انسانی ،انسان‌شناسی ،روابط هستی ،فرایند علم و معرفت

کلید واژه های ماشینی : انسان ،معرفت ،علوم انسانی ،هستی ،مادی ،دانش ،مجهولات ،ناسوتی ،تولید ،هستی علوم انسانی ،توسعه ،خدا ،ملکوت ،انسان‌شناسی ،شناخت ،موجودات ،اسلامی ،انسان‌شناسی و علوم انسانی ،معارف انسان‌شناسی تولید و حاصل ،چیستی و هستی علوم ،تمدن ،مقدمات تاسیس علوم انسانی ،ذهن ،موضوع ،مفروضات و معلومات اثبات‌شده ،خداوند ،موضوع شناخت و معرفت ،مفروضات ،اصلی‌ترین موضوع شناخت ،زمین

انسان بالاترین رتبه را در بین مخلوقات داراست. او عامل اصلی علم و شناخت وهم پس از خالق، اصلی‌ترین موضوع شناخت و معرفت است. انسان با داشتن روح ملکوتی و جسم ناسوتی موجودی دوبعدی و منحصر به فرد است. او اگر برای علم و پژوهش موضوعیت و اولویت پیدا کند، مقدمات تاسیس علوم انسانی شکل می‌گیرد و نقطه آغاز و عزیمت این رشته طرح مجهولات اساسی درباره آدمی است . هنگامی‌که با کمک مفروضات و معلومات اثبات شده و متدها و روش‌های خاص علوم انسانی ، سؤالات مزبور پاسخ گفته شود، معارف انسان‌شناسی تولید و حاصل می‌گردد این معرفت پس از الاهیات مهم‌ترین و اولی‌ترین دانش بوده و برای دسترسی به آن باید از معلومات و اطلاعات مربوط به همه موجودات مطلع بود. از آنجا که این دانش دربارة انسان و جهت بهینه‌سازی حیات و سعادت اوست، فوق العاده مهم و ضروری است. لیکن علیرغم چنین ارزشی و اهمیت ذاتی، در عمل این دانش در جامعه و در بین آدمیان و در قیاس با سایر علوم و فنون ، چندان نقش و جایگاهی ندارد. در این رابطه می‌توان دور باطل و تسلسلی را دید که نمایانگر اوج آسیب‌ها و ناهنجاری‌های این معرفت بوده و راهبرد بهینه اعتلاء و ارتقاء علوم انسانی، شکستن این دور باطل است: سؤالات و دست‌اندرکاران چنین می‌نمایند که ضعف بنیادی و وضعیت موجود و ضعیف این معرفت،‌عامل اصلی انزوای آن است. در حالی که اصحاب این دانش بر این باورند که عدم توجه مسؤولین و عدم اعتنا به تولیدات و محصولات این علم، موجب ضعف و انزوای آن شده است.

خلاصه ماشینی:

"هنگامی‌که با کمک مفروضات و معلومات اثبات شده و متدها و روش‌های خاص علوم انسانی ، سؤالات مزبور پاسخ گفته شود، معارف انسان‌شناسی تولید و حاصل می‌گردد این معرفت پس از الاهیات مهم‌ترین و اولی‌ترین دانش بوده و برای دسترسی به آن باید از معلومات و اطلاعات مربوط به همه موجودات مطلع بود. اما از نظر دیگر و در درجه بالاتری از کرامت انسانی می‌توان او را عالم کبیر تلقی نمود چرا که انسان قابلیت آن را دارد که همه هستی را شناخته و تصور و تصدیق همه آن‌ها را در ذهن و درون خود جای دهد و این همان کرامت والای انسانی است که طبق سوره علق از توان علم و شناخت او حاصل می‌شود . باید بررسی نمود که معلومات امروز بشر درباره رده‌های مختلف و پیشین موجودات چه میزان است و مجموعا فاصله معلومات و مجهولات او درباره آن‌ها تا چه حد است؟ آیا با وجود چنین شکاف وسیعی می‌توان به آن قلیل از علوم و فنون ماقبل، به عنوان مفروضات انسان‌شناسی اتکا کرده و مجهولات اساسی درباره انسان را پاسخ گفت و به این جواب‌ها برای راهبرد و بهینه‌سازی انسان و اجتماع با اطمینان لازم اتکا نمود؟ وضع موجود، آسیب‌ها و موانع علوم انسانی چون انسان بالاترین موجود در عالم مخلوقات است، علم درباره او نیز عالی‌ترین و ضروری‌ترین دانش و معرفت می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.