Skip to main content
فهرست مقالات

موانع روش شناختی توسعه علوم انسانی

نویسنده: ؛

زمستان 1383 - شماره 34 علمی-ترویجی (16 صفحه - از 103 تا 118)

کلیدواژه ها : روش‌شناسی ،فرضیه ،توسعة علوم انسانی ،مسأله ،مرزعلوم ،تحویلی‌نگری ،مسائل چندتباری

کلید واژه های ماشینی : علوم انسانی ،روش‌شناختی ،چندتباری ،حصرگرایی ،تحویلی‌نگری ،توسعه علوم انسانی ،تحلیل مسایل چندتباری ،روش‌شناختی توسعه علوم ،حصرگرایی روش‌شناختی ،موانع روش‌شناختی ،توسعة علوم انسانی ،حل مساله ،مسایل چندتباری ،مسالة چندتباری ،مسالة ،اخذ مساله ،تمایز مشکل و مساله ،توسعة علوم ،عدم توجه به تمایز ،مشکل به مساله ،رشد علوم انسانی ،مواضع اخذ مساله ،رخنة ،روش‌شناختی توسعة علوم ،تبدیل مشکل به مساله ،مطالعه میان رشته‌ای ،رشد علوم ،مشکل و مساله ،چندتباری هفت مانع ،حوزة علوم انسانی

مساله توسعه علوم انسانی، مسالة چندتباری و چندعاملی است. از این رو تأکید بر برخی علل و موانع را نباید به معنای نفی دیگر عوامل دانست. در میان موانع مختلف رشد دانش‌های انسانی به تحلیل موانع روش‌شناختی بسنده می‌کنیم و آن را معطوف به جریان رشد علوم انسانی در جامعة معاصر خود مورد تحقیق قرار می‌دهیم. در آمیختن مشکل و مساله، تحویلی‌نگری، اخذ مساله نما به جای مساله، اخذ نظریه به جای فرضیه، در آمیختن مرز علوم، حصرگرایی روش‌شناختی و فقدان الگوی پژوهشی برای تحلیل مسایل چندتباری هفت مانع عمده در راه رشد و توسعه علوم انسانی است. هر یک از این موانع، خود معلول عواملی‌اند و دارای آثار زیانبار، اما آن چه در این مقاله مورد تأکید است اشاره به شیوه‌های عبور از این هفت‌خان وادی علم است که به صورت قواعد راهبردی ارایه می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.