Skip to main content
فهرست مقالات

چیستی فلسفه اسلامی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (6 صفحه - از 5 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، اسلام، فلسفه اسلامی، عقل، حکمت متعالیه، اخلاق، دین، خدا، احکام، حکمت، فقه، منبع معرفت‌شناختی اسلام، ارسطو، نقل، فلسفه الاهی و فلسفه الحادی، اراده، کلام، اجماع، حکیم، سنت، منابع معرفتی، فلسفه الاهی، حقوق، عقل و نقل، علم، اندیشه، سفر، نقل منبع معرفت‌شناختی، سنت منابع معرفت‌شناختی، اصل

خلاصه ماشینی: "ما از کجا معرفت یابیم که خدای سبحان چنین اراده کرده است؟ برای مثال اراده کرده که در بخش عقیده به فلان قضیه عقیده یابیم یا در بخش اخلاق، فقه، حقوق و سیاست اراده فرموده که چنان عمل کنیم؟ منبع معرفت شناختی اسلام یا عقل است یا نقل. 2. عقل و نقل در طول هم نبوده و در عرض همند‌؛ اما در آن جا که عقل و کتاب و سنت را در عرض قرار دادند، اجماع را نیز در عرض این‌ها بیان کردند که بیان باطلی است؛ زیرا به هر تقریری که از اجماع بکنند، زیر مجموعه سنت است، نه در عرض سنت، نه مردم سالاری ـ اگر چه اتفاق الکل هم که باشد ـ و نه هیچ روش دیگری نظیر آن در مقابل کتاب و سنت حجت نیست؛ بلکه در هر صورت اجماع باید از دخول معصومu یا از رضای معصومu کشف کند و از این رو، اجماع نظیر خبر است، نه در مقابل سنت. اصول فقه با این فرض که از کلام و فلسفه گرفته شده است، آغاز می‌شود و در پی منابع معرفتی این دین گام بر‌می‌دارد؛ این منبع یا عقل است یا نقل و در هر دو صورت شرایط و اقسام آن را بررسی می کند؛ برای مثال نقل یا قرآن است یا سنت؛ اگر سنت باشد، کاشف از سنت، یا خبر است یا اجماع است یا شهرت؛ اگر خبر کاشف بود، خبر یا متواتر است یا غیر متواتر؛ اگر اجماع کاشف از نقل بود، یا محصل است یا منقول؛ اگر شهرت کاشف بود، یا فتوایی است یا روایی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.