Skip to main content
فهرست مقالات

هویت فلسفه اسلامی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (20 صفحه - از 97 تا 116)

کلیدواژه ها :

عقل ،هویت فلسفه اسلامی ،امکان فلسفه اسلامی ،تحقق فلسفه اسلامی ،آموزه های اسلام

کلید واژه های ماشینی : فلسفه، اسلامی، فلسفه اسلامی، هویت فلسفه اسلامی، اسلامیت فلسفه، دین، عقل، هویت فلسفه اسلامی در پرتو، آموزه‌های، معارف، قرآن، رویکرد، فرهنگ، استدلال، یونانی، فلسفه یونانی، فلسفة اسلامی، عربی، تاریخ، کلام، برهانی، فلسفه اسلامی در پرتو اسلام، اثبات، پرتو فرهنگ و تمدن اسلامی، فلسفه اسلامی در پرتو فرهنگ، فیلسوفان مسلمان، سازی اسلامیت فلسفه، بی‌هویتی فلسفه اسلامی، طرح، آموزه‌های اسلام

هویت فلسفه اسلامی در دو ساحت امکان و تحقق، پرسش اصلی نوشتار است. دربارة هویت فلسفه اسلامی، دو دیدگاه کلان ایجابی و سلبی را مطرح ساخته‌اند. پیشینه تاریخی این مسأله به فرهنگ مسیحیت بر می‌‌گردد؛ اما نگارنده، ضمن بیان امکان فلسفه اسلامی، به تبیین و تحلیل شش رویکرد در باب تحقق اسلامیت فلسفه پرداخته است. هویت فلسفه اسلامی در پرتو فرهنگ و تمدن اسلامی، جهتگیری، طرح مسأله، ابداع استدلال و رفع اشتباه در مقام اثبات و رویکرد مفهوم بلامصداق و بی‌هویتی فلسفه اسلامی در مقام نفی بیان شده است. هویت فلسفه اسلامی در پرتو اسلام جامع‌نگر نظریه برگزیدة مؤلف است.

خلاصه ماشینی: "عقل فلسفی، با استمداد از عقل قدسی و وحیانی بالنده شده، و به حقایق هستی شناسانه بیشتر و عمیق‌تری دست می یابد؛ برای نمونه، فلسفه و جهان بینی ارسطو با استمداد از عقل فلسفی فقط توانست نیاز جهان مادی را به مبدأ در قالب محرک بلاتحرک درک کند؛ در حالی که فلسفه اسلامی با محوریت توحید، همة عرصه های هستی را عین الربط الی الله معرفی می کند؛ پس پیش فرض امکان فلسفه اسلامی این است که عقل بشری، نیروی ادراکی دارای مراتبی است که قابلیت بالندگی معرفت شناختی دارد و عقل وحیانی در رشد و شکوفایی خرد آدمیان تأثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل، ابن سینا در تبیین عقلی و برهانی وجوب و امکان در اشارات و تنبیهات از آیه «اولم یکف بربک علی کل شیء شهید، ملاصدرا در بحث حرکت جوهری از آیه وتری الجبال تحسبها جامدة وهی تمر مر السحاب و در بحث جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا» بودن نفس از آیات آغازین سورة مبارکه مؤمنون الهام می‌‌گیرند و اگر وجه الهام گیری و استنباط تفسیری فیلسوفان از قرآن و سنت نزد عده ای پذیرفته نباشد، اصل الهام گرفتن حکیمان را نمی توانند انکار کنند و نقد صغروی مستلزم نقد کبرای رویکرد نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.