Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به ابعاد نظریه فطرت و فطری بودن زبان

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (26 صفحه - از 173 تا 198)

کلیدواژه ها :

فطرت ،معرفت‌شناسی ،هستی‌شناسی ،زبان‌شناسی ،فطری بودن زبان ،چامسکی

کلید واژه های ماشینی : فطرت، زبان، نظریه فطرت، چامسکی، نظریه، کودک، اخلاق، عقل، معرفت، فطری بودن زبان

اثبات و رد نظریه فطرت رکن مهمی در دو مکتب عقل‌گرایی و تجربه‌گرایی است. در عین حال از یک سو شاهدیم که میان مدافعان و مخالفان این نظریه اختلاف نظر فراوانی وجود دارد و از سوی دیگر مطالب اندکی به‌نفع و ضد این نظریه از طرف مدافعان و مخالفان آن مطرح شده است. برای نشان اهمیت نظریه‌ فطرت می‌توان به ارتباط این نظریه با حوزه‌های گوناگون معرفتی اشاره کرد؛ از جمله هستی‌شناسی (مثل افلاطونی، وجود روح قبل از بدن، عقل فعال، ذات‌گرایی و ...)؛ معرفت‌شناسی (عقل‌گرایی، راه حصول علم، تعریف سه‌بخشی علم و ...)؛ اخلاق و حسن و قبح عقلی افعال؛ زبان‌شناسی؛ زیست‌شناسی؛ روان‌شناسی و تعالیم ادیان. امروزه علم زبان شناسی، قرابت و اهمیت بسیاری در مباحث فلسفی یافته و در این میان، آرا و افکار نوام چامسکی که ادله و شاهد فراوانی در باب فطری بودن زبان مطرح کرده، قابل توجه است.

خلاصه ماشینی:

"فطرت و زیست‌شناسی: اریک لنه برگ(Eric leneberg)، زیست‌شناس علاقه‌مند به زبان‌شناسی در فصل دوم از کتاب معروف خود به نام شالوده‌های زیست‌شناختی زبان، درباره بود یا نبود مراکز خاصی برای زبان در قشر مخ کرده، می‌گوید: هیچ گواهی دال بر وجود یک ناحیه‌ مستقل زبانی در قشر مخ مشاهده نشده است؛ ولی در عین حال، کارکرد زبان با بعضی از نواحی قشر مخ، همبستگی مثبت آماری دارد؛ یعنی زبان در بعضی از نواحی قشر مخ بیشتر متمرکز شده است(باطنی، 1375: ص69و70). اما نه تنها چنین شواهدی در اختیار کودک نیست، بلکه حتی والدین و اطرافیان نیز به سخنان غیر دستوری خود توجه ندارند؛ اما شواهد منفی غیرمستقیم دشواریاب‌تر است؛ زیرا عدم وقوع یک جمله در داده‌‌ها شاهد منفی نیست؛ چون بی‌نهایت جمله‌ L هست که عملا هرگز بیان نخواهد شد؛ پس، از طرف این واقعیت که کودک یک رشته از کلمات خاص را در داده‌ها نشنیده نمی‌تواند نتیجه بگیرد که آن یک جمله از زبان هدف نیست. دست‌کم 25 قرن است که بشر به ساخت این نظام توجه کرده و برای شناختن قواعد آن کوشیده است؛ ولی به رغم این همه تلاش، امروز هیچ زبانی نیست که به معنای فنی زبان‌شناسی، برای آن دستور کاملی تدوین شده باشد و این نیست مگر به سبب پیچیده بودن نظام زبان؛ ولی شگفت این جا است که یک کودک این نظام پیچیده را که محققان از وصف کامل آن ناتوان هستند، با سهولت و سرعتی حیرت انگیز در فاصله بین دو تا چهار سالگی که شالوده زبان مادری نهاده می‌شود، یعنی حداکثر در دو سال و گاهی در مدتی کوتاه‌تر یاد می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.