Skip to main content
فهرست مقالات

پلورالیسم دینی و اسلام

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

پاييز 1384 - شماره 37 علمی-ترویجی (16 صفحه - از 39 تا 54)

کلیدواژه ها : پلورالیسم دینی ،انحصارگرایی دینی ،شمول‌گرایی دینی ،واقعیت نهایی ،خدا ،فنومن, نومن ،گرایش‌های عرفانی ،ادیان ،کثرت دینی ،اسلام ،مسیحیت

کلید واژه های ماشینی : پلورالیسم دینی ،پلورالیسم ،مسیحی ،دینی ،پلورالیسم دینی در جهان ،انحصارگرایی ،شمول‌گرایی ،ادیان جهانی ،واقعیت نهایی ،انحصارگرایی و شمول‌گرایی ،انحصارگرایی مسیحی ،کثرت دینی ،نجات‌بخشی در زندگی ،شده‌است ،حقیقت نهایی ،صلح واقعی میان ادیان ،نهایی ،غیر مسیحیان ،فلسفه دین ،کلیسای مسیحی ،یکسان ،توجیه کثرت دینی ،کلیسای کاتولیک ،نژاد انسانی ،یگانه دین ،زندگی می‌کنیم ،اجازه دهید ،وجود دارند ،بررسی کنیم

این مقال بر آن است تا افق روشنی از پلورالیسم دینی و ارتباط آن با ادیان گوناگون از جمله مسیحیت و به‌ویژه اسلام عرضه کند. جان هیک (طراح پلورالیسم دینی در جهان معاصر) ضمن طرح و نقد انحصارگرایی و شمول‌گرایی, از پلورالیسم دینی دفاع می‌کند و یگانه راه توجیه کثرت دینی را پلورالیسم می‌داند. به نظر او، پلورالیسم دینی بر آن است که حقانیت و نجات‌بخشی در زندگی، حق انحصاری هیچ دینی نیست، همة آن‌ها یکسان حقانیت و نجات‌بخشی دارند. او معتقد است که هیچ صلح واقعی میان ادیان جهانی نخواهد بود تا زمانی که هر دینی در مورد خود، تصور برتری بر ادیان دیگر دارد. صلح پایدار و گفت‌گوی واقعی هنگامی رخ می‌نماید که بپذیریم که ادیان متفاوت, تفسیر‌های متفاوت و به‌یکسان معتبری از واقعیت نهایی و خدا هستند. همچنین او معتقد است که اندیشه پلورالیستی ریشه در تفکر شرقی و اسلامی دارد و به تعبیری خاستگاه اندیشه پلورالیسم دینی در شرق است نه در غرب. او بر این عقیده خود در حوزه اسلام به عباراتی از خواجه عبدالله انصاری، ملای رومی و ابن عربی متوسل می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.