چکیده:
مروجان پلورالیسم دینی برای دفاع از فرضیة خود به ادلة متعددی از جمله قرآن مجید
تمسک کردهاند. نویسنده با تدوین و جمع ادلة قرآنی آنان در پنج عنوان: 1. اسلام
مطلق تسلیم، 2. تکثر ادیان خواست خدا، 3. استعمال صراط مستقیم بهصورت نکره،
4.توحید وعمل صالح ملاک هدایت، 5. تمجید اهل کتاب، در قالب بیست آیه، به تحلیل و
نقد این رهیافت میپردازد.
To defend their hypothesis the proponents of religious pluralism have resorted to many reasons including Holy Qur’an. The author has sorted and categorized and criticized their Quranic arguments which consist of twenty verses and five category as under: 1- Islam as the absolute submission; 2- the plurality of religion as the will of God; 3- Using the term serat ul mostaqim as indefinite article (nakera); 4-tawhid and good deed as the criteria for guidance; 5- praising followers of heavenly books
خلاصه ماشینی:
"لکن تمام حرفها و حدیثها در تحقق ایمان واقعی آنها به خداست، چرا که ایمان واقعی یعنی تسلیم شدن در برابر پیام و امر الهی و همچنین کتاب مقدس خود، و چون تورات و انجیل ظهور پیامبر اسلام را پیشبینی کرده و از پیروان خود خواسته است که به آیین آن حضرت درآیند، در صورت تحقق و جامهی عمل پوشاندن چنین درخواستی، اهل کتاب مؤمن واقعی خواهند بود و گرنه نمیتوان ادعا کرد که آنان با وجود سرپیچی از فرمان الهی، باز مؤمن به خداوند هستند.
اما این که علاوه بر تفاهم و زندگی مسالمتآمیز که در پرتو اشتراک در اصل توحید به دست آید و به نوعی عرق دینی و الهی به خود میگیرد، آیه دلالت بر حقانیت ادیان دیگر در عرض اسلام دارد(پلورالیسم دینی)، نه تنها آیه دلالتی بر آن ندارد، بلکه با توجه به شأن نزول و آیات قبل و بعد آن، دلالتی بر خلاف آن یعنی انحصار صراط مستقیم به اسلام دارد، که اینجا بین پلورالیسم اجتماعی که از آیه استفاده میشود و پلورالیسم دینی خلط صورت گرفته است.
مفسران در شأن نزول آیات مزبور، در این نکته اتفاق نظر دارند که آیات فوق دربارهی اسلام آوردن بعض اهل کتاب مانند عبدالله بن سلام یا نجاشی حاکم حبشه و فرستادگان او، نازل شده است، آنجا که ایمان آورندگان به اسلام از سوی همکیشان سابق خود متهم به کفر و شرارت شدند، اما قرآن ایمان آنان را تصدیق میکند و برای آنان وعده بهشت و اجر میدهد."