Skip to main content
فهرست مقالات

تنوع کثرت گرایی

نویسنده:

علمی-ترویجی (16 صفحه - از 159 تا 174)

کلیدواژه ها : نسبیت‌گرایی ،کثرت‌گرایی دینی ،کثرت‌گرایی وجود شناختی ،کثرت‌گرایی معرفت‌شناختی ،کثرت‌گرایی معرفتی توصیفی ،کثرت‌گرایی معرفتی هنجاری ،کثرت‌گرایی مفهوم سنجشی ،کثرت‌گرایی اخلاقی

کلید واژه های ماشینی : انواع کثرت‌گرایی ،کثرت‌گرایی معرفتی هنجاری ،تنوع ،کثرت‌گرایی معرفتی ،گفتمان فلسفی غرب ،کثرت‌گرایی اخلاقی ،فلسفه ،تنوع کثرت‌گرایی ،دینی ،کثرت‌گرایی اخلاقی و ارزشی ،بررسی نسبت میان انواع کثرت‌گرایی ،کثرت‌گرایی معرفت‌شناختی ،نظریه ،معرفت‌شناختی ،گفتمان فلسفی غرب ناسازگاری ،نسبیت‌گرایی ،گفتمان فلسفی غرب مطرح ،خصوص انواع کثرت‌گرایی نتیجه ،درون گفتمان فلسفی غرب ،انواع کثرت‌گرایی معرفتی هنجاری ،کثرت‌گرایی دینی ،کثرت‌گرایی معرفتی وصفی ،حوزه عقاید و کثرت‌گرایی اخلاقی ،کثرت‌گرایی معرفت‌شناختی و هنجاری ،عقاید ،تفکیک ،حوزه کثرت‌گرایی معرفت‌شناختی ،حقیقت ،اصول ،قلمروهای سه‌گانة کثرت‌گرایی معرفتی

کثرت‌گرایی، که مدلول تنوع در حوزه‌های گوناگون معرفتی و وجودی است، خود، پدیده‌ای متنوع به شمار می‌رود و در حوزه‌های متفاوت، معانی و کارکردهای متعددی دارد. در این مقاله، کوشیده شده است معانی و کارکردهای متنوع کثرت‌گرایی، با توجه به حوزه‌های مرتبط با هر یک، معرفی شود و پس از بررسی نسبت میان انواع کثرت‌گرایی از حیث تقدم و ترتب، نتایج حاصل از این تنوع مورد مداقه قرار گیرد. در ابتدا به ریشه‌های اندیشه‌ی کثرت‌گرایانه و زمینه‌های آن در آرای متفکرانی همچون کانت، هگل، نیچه، ویلیام جیمز و ... پرداخته شده است و ضمن اشاره به برخی تفکیک‌های منطقی در بحث از کثرت‌گرایی، قلمروهای سه‌گانة کثرت‌گرایی معرفتی؛ دینی و اخلاقی مورد بررسی وصفی و تحلیلی قرار گرفته است: در پایان، نگارنده در خصوص انواع کثرت‌گرایی نتیجه گرفته است که: کثرت‌گرایی معرفتی هنجاری با سایر انواع کثرت‌گرایی رابطه تولیدی ـ منطقی دارد؛ و نیز کثرت‌گرایی با توجه به مبانی و پیشینۀ آن در غرب فی نفسه مسأله‌ای است که در گفتمان فلسفی غرب مطرح می‌شود و به خودی خود در گفتمان فلسفه و کلام اسلامی مشکلی به شمار نمی‌رود. همچنین کثرت‌گرایی در همان گفتمان فلسفی غرب به نحوی درونی دچار تسلسل می‌شود و کثرت‌گرایی معرفتی هنجاری و به تبع آن کثرت‌گرایی اخلاقی و ارزشی، درون گفتمان فلسفی غرب ناسازگاری ایجاد می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"پرداخته شده است و ضمن اشاره به برخی تفکیک‌های منطقی در بحث از کثرت‌گرایی، قلمروهای سه‌گانة کثرت‌گرایی معرفتی؛ دینی و اخلاقی مورد بررسی وصفی و تحلیلی قرار گرفته است: در پایان، نگارنده در خصوص انواع کثرت‌گرایی نتیجه گرفته است که: کثرت‌گرایی معرفتی هنجاری با سایر انواع کثرت‌گرایی رابطه تولیدی ـ منطقی دارد؛ و نیز کثرت‌گرایی با توجه به مبانی و پیشینۀ آن در غرب فی نفسه مسأله‌ای است که در گفتمان فلسفی غرب مطرح می‌شود و به خودی خود در گفتمان فلسفه و کلام اسلامی مشکلی به شمار نمی‌رود. این شکل از نظریه که در پراگماتیسم ویلیام جیمز منطوی است، و به‌طور بسیار طبیعی به کثرت‌گرایی می‌انجامد، عبارت از این است که افراد یا گروه‌های متفاوت، ممکن است غایات و نیازهای گوناگونی داشته باشند، چنان که ممکن است فرد یا گروه واحدی در زمان‌های مختلف و در اوضاع و احوال متفاوت اهداف، و نیازهای مختلفی داشته باشند؛ از این رو اگر پاسخگویی به نیازها و غایات، آن چیزی است که عقیده را معتبر می‌سازد، و حقیقت را تعین می‌بخشد، هم عقیده و هم حقیقت می‌توانند به همان اندازه نیازها و اغراض، مختلف و متنوع باشند؛ بنابراین ما این‌جا با تکثر حقایق مواجه می‌شویم و پیامد آن این است که معتقد باشیم حقیقت، اگر بخواهد به‌طور صحیح به کار رود، باید واقعا به معنای «حقیقت برای الف» باشد که در آن، الف می تواند نماد فرد یا گروه باشد، و در مواضعی که ارزش های الف متفاوت است، حقایق ضرورتا با یک‌دیگر تناسب‌پذیر نیستند (Graig , 1998: 464) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.