Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر فلسفه هنر از دیدگاه فیلسوفان اسلامی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1385 - شماره 39 و 40 علمی-ترویجی (20 صفحه - از 313 تا 332)

کلیدواژه ها : شعر ،صنعت ،هنر ،زیبایی ،لذت ،موسیقی ،خیال ،زینت ،جمال ،فلسفه هنر ،حضرت خیال ،محاکات ،بهاء ،فن

کلید واژه های ماشینی : محاکات ،فلسفه هنر ،هنر از دیدگاه فیلسوفان ،فیلسوفان اسلامی ،دیدگاه فیلسوفان اسلامی ،صدرالمتالهین از فلسفه هنر ،صدرالمتالهین ،آثار هنری ،قوه خیال ،افلاطون ،عالم خیال ،خیال و قوه خیال ،حق‌تعالی ،خداوند ،مباحث محوری در فلسفه ،خیالی ،طوسی ،فلسفة هنر ،ادراک خیالی ،دیدگاه حکیمان اسلامی ،پیدایش آثار هنری ،مباحث فلسفه هنر ،حکیمان اسلامی ،فلاسفه اسلامی ،منشأ هنر ،محاکات دارند ،کتاب‌های فیلسوفان اسلامی ،حکمای اسلامی ،مورد معرفت‌شناسی و فلسفه ،تعریف زیبایی

فلسفة هنر به تبیین مبادی و مبانی غیرهنری هنر یا به تعبیر دیگر به تبیین مبادی فلسفی هنر می‌پردازد. هر چند فلاسفه اسلامی بخش مستقلی را در آثار خود به فلسفه هنر اختصاص نداده‌اند، اما به‌طور پراکنده در لابلای مباحث گوناگون به طرح مباحثی پرداخته‌اند که در قالب فلسفه هنر می‌گنجد. چنان‌چه در مورد معرفت شناسی و فلسفه علم هم وضع به همین منوال است. یکی از مباحث محوری در فلسفه هنر بحث زیبایی است. فیلسوفان اسلامی تعاریف و دیدگاه‌های ویژه درباره زیبایی دارند به عقیده حکمای اسلامی زیبایی‌های موجود در این عالم جلوه‌های ناقص و مقیدی از زیبایی مطلق یعنی حق‌تعالی هستند. دومین بحث محوری در فلسفه هنر، نقش خیال در پیدایش آثار هنری است. حکمای اسلامی به وجه مبسوط به بحث خیال و قوه خیال و عالم خیال و تاثیر آن در پیدایش آثار هنری مثل شعر پرداخته‌اند. از طرف دیگر در تلقی متعالی صدرالمتالهین از فلسفه هنر، منشأ هنر برخی اسماء و صفات الاهی از قبیل خالقیت و احسن الخالقیت حق‌تعالی دانسته شده است به این بیان که همه انسان‌ها به نحو تشکیکی خلیفه خداوند و وارث صفات الاهی‌اند. هنرمندان هم با خلق آثاری در حد خود تجلی بخش این اسماء و صفاتند. همچنین حکمای اسلامی تلقی متعالی از محاکات دارند که با تلقی افلاطون و ارسطو از محاکات تفاوت عمیق دارد و بسیار ژرف تر از آن‌ها است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.