Skip to main content
فهرست مقالات

اصطلاحات (13)

(16 صفحه - از 153 تا 168)

کلید واژه های ماشینی : کانت، معرفت پیشینی، امکان معرفت پسینی گزاره‌های ضروری، توجیه، تمایز، معنای یقینی بودن گزاره‌های ریاضی، تجربه، گزاره‌های ریاضی، استدلال، معرفت پسینی

خلاصه ماشینی:

"اما در اینجا درواقع مسئلة اول روی خود فهم گزاره نقل می‌شود و به این صورت درمی‌آید که فهم خود گزاره یعنی چه؟ بدون حل این مسئله، ارزیابی این تبیین، اگر ناممکن نباشد، دشوار است زیرا نمی‌توان مطمئن بود که معنای ضروری این درک در عین حال گزاره‌های پسینی را نیز توجیه نخواهد کرد. از این‌روی، ادیدین (Edidin) و کازولو گفته‌اند که قول به اینکه باور فقط درصورتی به نحو پیشینی موجه است که به‌طور ضعیف تجدیدنظرپذیر باشد یا خلط بین شاهد حمایت‌کننده و شاهد ازبین برنده است یا تصدیق بعضی نظرهای ناپذیرفتنی دربارة این دو شاهد است، مانند این نظر که اگر شاهدی از نوع ل بتواند توجیه باور الف به ب را، که شاهدی از نوع م فراهم آورده است، ازبین ببرد در این صورت توجیه الف در باور به ب بر شاهدی از نوع ل مبتنی است. بنابراین، کانت نمی‌تواند از این ادعای کلیدی خودش دفاع کند که معرفت گزاره‌های ریاضی، از قبیل این گزاره که 12=5+7، معرفتی پیشینی است، زیرا این ادعایی است دربارة ارزش صدق این‌گونه گزاره‌ها، نه اینکه ادعایی است دربارة جهت آنها. روشن است که این آموزه در صورت گزاره‌‌ای‌اش بر این فرض مبتنی است که گزاره‌های فطری منشأ تردیدناپذیر (unimpeachable) دارند، و این منشأ تردیدناپذیر معمولا خداست، یعنی خدا با دستان خودش این حقایق را در نفس ما حک کرده است؛ اما اگر این طور باشد، هرگونه توسل به تصورات فطری برای توجیه وجود خدا ممکن است فرایندی دوری تلقی شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.