Skip to main content
فهرست مقالات

مسایل مفهومی در علم

نویسنده:

(6 صفحه - از 83 تا 88)

کلیدواژه ها : مدل حل مسأله ،مسایل مفهومی ،مسایل تجربی ،اصل هماهنگی

کلید واژه های ماشینی : لائودن ،فیزیک ،مسایل حل‌شده و مسایل حل‌نشده ،لائودن مسایل علم ،مسایل ،علم ،مکانیک کوانتومی ،مسایل مفهومی ،نیوتنی ،زمین ،روش‌شناسی ،تبیین نحوة پیشرفت علم مطرح ،مسایل مفهومی در علم ،لائودن مدل حل مسأله ،دانشمندان ،تبدیل مسایل حل‌نشده به مسایل ،ناسازگار ،هنجارها ،هستی‌شناسی ،دیدگاه ،کپرنیک سیستم مکانیک ،مسایل تجربی ،می‌گیرد لائودن ،زمین‌شناسان ،اجسام ،هماهنگی ،صدد ایضاح مسایل مفهومی ،مسایل مفهومی تقسیم ،هستی‌شناسی فیزیک هماهنگ ،سیستم

لائودن مدل حل مسأله را در تبیین نحوة پیشرفت علم مطرح می‌کند. طبق این دیدگاه، پیشرفت علم صرفا براساس حل مساله و تبدیل مسایل حل‌نشده به مسایل حل‌شده صورت می‌گیرد لائودن مسایل علم را به مسایل تجربی و مسایل مفهومی تقسیم می‌کند. مسایل تجربی هم به مسایل حل‌شده و مسایل حل‌نشده (عادی و غیرعادی) تقسیم می‌شود. این مقاله درصدد ایضاح مسایل مفهومی و اقسام آن است

خلاصه ماشینی:

"کلید واژگان: مدل حل مسأله، مسایل مفهومی، مسایل تجربی، اصل هماهنگی *** اگر مسایل تجربی، سؤالات درجة اول دربارة داده‌های حسی باشند، لائودن(Larry Laudan)، فیلسوف نامدار علم، مسایل مفهومی (Conceptual Problems) را سؤالاتی مرتبه بالاتر دربارة موجه نمایی (به لحاظ غیرتجربی) ساختارهای مفهومی (مثلا نظریه‌ها) تعریف می‌کند که برای پاسخ به سؤالات درجة اول ابداع شده‌اند. تعبیر کپنهاگی مکانیک کوانتومی منشأ نگرش‌هایی جدید شد، به‌خصوص: نفی وجود جهان خارجی مستقل از ذهن انسانی (رد رئالیسم کلاسیک) در پدیدارهای خرد، طرد تصویرپذیری حوادث فیزیکی (نه تنها ساختارهای اتمی قابل مشاهده و یا بیان بر حسب کیفیات محسوس نیست بلکه حتی قابل تصویر بر حسب زمان و فضا و علیت نیست)، کل‌گرایی (نفی اینکه «برای فهم یک پدیده، کافی است اجزای آن را درک کنیم چون کل واقعیتی ورای واقعیت اجزایش ندارد») و طرد موجبیت یا جبر علی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.