Skip to main content
فهرست مقالات

مطلقه رجعیه، زوجه حقیقی یا زوجه حکمی؟

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 61 تا 88)

کلیدواژه ها : رجوع ،طلاق ،طلاق رجعی ،طلاق بائن ،عده ،زوجة حقیقی ،زوجة حکمی

کلید واژه های ماشینی : زوجة حقیقی بودن مطلقة رجعیه ،رجعی ،زوجة حقیقی بودن مطلقة رجعی ،مطلقة رجعیه ،زوجة حقیقی ،مطلقة رجعی ،زوجة حکمی بودن مطلقة رجعیه ،زوجه ،طلاق ،زوجیت ،مطلقة رجعیه زوجة حقیقی ،حق ،حکم ،طلاق رجعی ،زوجة حقیقی بودن رجعیه ،رجوع ،رجعیه زوجة حقیقی ،ادلة زوجة حقیقی بودن مطلقة ،مطلقة رجعیه در حکم زوجه ،فقه ،عقد ،فقها مطلقة رجعیه ،فقها ،زن ،زوجة حکمی بودن ،مدت عده در حکم زوجه ،زوجه حقیقی ،مطلقة رجعیه و شوهرش ،حکم زوجه ،انشای

وجود حقوق و تکالیفی برای مطلقة رجعیه و شوهرش در مدت عده باعث شده که برخی فقها مطلقة رجعیه را در مدت عده در حکم زوجه و برخی او را زوجة حقیقی بدانند. از جملة این حقوق و تکالیف، وجود رابطة توارث، حق نفقه، عدم جواز ازدواج شوهر با خواهر مطلقة رجعیه و... است. در مقالة حاضر با تبیین تفاوتهایی که میان دو نظر زوجیت حقیقی و زوجیت حکمی از نظر ماهیت طلاق، ماهیت رجوع و عملکرد آن وجود دارد، به تبیین ادلة زوجة حقیقی بودن مطلقة رجعیه پرداخته شده است.

خلاصه ماشینی:

"توضیح اینکه در عقد صرف، از زمان انشای عقد، ملکیتی برای بایع به ثمن و برای مشتری به _______________________________ * البته شاید بتوان از اینکه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و مرحوم شیخ محمد حسین کاشف الغطا در جواز تغسیل مطلقة رجعیة میته توسط شوهرش و بالعکس اشکال کرده‌اند (طباطبایی، 1419: 34) استفاده کرد که ایشان هم معتقدند تنها برخی از آثار زوجیت بر رجعیه مترتب است. در توضیح این نکته می‌گوییم: کسانی که معتقد به زوجة حقیقی بودن رجعیه هستند، این مطلب را انکار نمی‌کنند که بالاخره فرقی میان رجعیه و زوجة غیر مطلقه هست، چرا که علقة زوجیت رجعیه در معرض زوال است؛ یعنی اگر عده منقضی شود و شوهر رجوع نکند، سببی که پیش از این انشا شده است ـ یعنی صیغة طلاق ـ اثر خود را می‌گذارد و بینونت را ایجاد می‌کند. در برخی روایات میان مطلقة رجعیه و بائن چنین تفاوت گذاشته شده است که در اولی میان مطلقه و شوهرش «عصمت» باقی است، برخلاف طلاق بائن که «عصمت» میان زن و _______________________________ * مرحوم آیت الله خویی عمدتا به این گروه روایات استناد کرده است ودر تبیین استدلال به آنها می‌گوید: «لما ورود فی الروایات المعتبرة من ان المراة اذا انقضت عدتها فقد بانت، حیث علقت البینونة علی انقضاء العدة و مقتضی مفهوم الشرط عدم البینونة قبل انقضاء العدة، و البینونة فی قبال الزوجیة، فیدل مفهوم الروایةعلی ان الزوجیة باقیة قبل انقضاء العدة» غروی، همان: 125 و 378."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.