Skip to main content
فهرست مقالات

زنان، آفرینش، معنویت و عقل

(14 صفحه - از 2 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : زن ،عقل ،آفرینش ،مرد ،حدیث ،قرآن ،جنس ،خدا ،آدم ،نفس ،تربیت ،خانواده ،امام ،خلق ،مشورت ،جامعه ،تربیت فرزندان ،خداوند ،مشاوره ،تکامل ،نقص عقل ،رای‌زنی ،امام علی ،مدیریتهای ،معیار ،آفرینش زن ،مسائل خانواده و تربیت فرزندان ،عقل زن ،حدیث نقص عقل ،معنا

خلاصه ماشینی:

"در آیات دیگری نیز که از تکامل و اوجگرایی انسان سخن رفته، زن و مرد هر دو را شامل می‌گردد، گرچه با لفظ مذکر آمده باشد؛ زیرا اینگونه تعبیرها چون: «یا ایهاالذین آمنوا» خطاب به نوع انسانی است یعنی: «یا ایها الانسان» و اینها همه، زن و مرد را به یکسان دربرمی‌گیرد. »، نیک روشن می‌شود که خصلتها و روشهای ناهنجاری را که امام برای برخی از زنان می‌شمارد، کلیت ندارد و به چگونگی آفرینش و طبیعت آنان مربوط نیست و کم و کاستی را در ایشان ثابت نمی‌کند؛ بلکه این خصلتها زاده محیط و مسائل تربیتی نادرستی است که داشته‌اند؛ و در مواردی اینک نیز دارند. می‌باشند، و یا درباره دو موضوع یا دو حالت از یک موضوع است که اینها نیز ناسازگاری را از میان برمی‌دارد و سرانجام اگر حدیثی با معانی روشن آیه یا آیاتی، ناسازگاری داشت و با هیچیک از شیوه‌ها تلائم و سازگاری میانشان پدید نیامد، آن حدیث کنار گذاشته می‌شود، چون مخالف کلام خداست و خود پیامبر و اهلبیت(ع) فرموده‌اند اگر چیزی از مابرخلاف قرآن نقل شد آن را نپذیرید. اکنون در سنجش حدیث نقصان عقل زن با قرآن، بنظر می‌رسد که حدیث باظواهر قرآن سازگاری ندارد و در قرآن کریم، در هیچ موردی از نقصان عقل زن، سخنی به میان نیامده است: بلکه بسیاری از مسائل را که درباره انسانها برشمرده و از صعود و سقوط نوع انسانی سخن گفته است، زن و مرد را همتا و همسطح شمرده است چنانکه در بخش «اوجگرایی و تکامل زن» یاد کردیم. در آیه دیگری نیز در این معنا، یعنی همفکری و همکاری زن و مرد در مسائل خانواده و تربیت فرزندان چنین آمده است: «..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.