Skip to main content
فهرست مقالات

حسن و قبح «خشونت»

نویسنده:

(18 صفحه - از 188 تا 205)

کلید واژه های ماشینی : خشونت ،مجازاتها ،مدارا ،اسلام ،خدا ،عفو ،حقوق ،اجتماعی ،مجرم ،خداوند ،قوانین ،رحمت ،رسول خدا ،مردم ،جامعه ،گذشت ،امام ،دینی ،امام علی ( ع ) ،اصل ،رفتار ،اندیشه ،انسان ،باب رفتار رسول خدا ،کتاب ،انعطاف‌پذیری ،اجرای قانون خداوند نسبت ،مجازاتهای اسلامی ،حقوق خدا ،قوانین اسلام از سررحمت خداوند

خلاصه ماشینی:

"اما آنگاه که بحث از خطاهای شخصی گذشته و مسئله حفظ دین و عدالت و حقوق اجتماعی به میان آید دیگر مدارا و تسامح و عفو نمی‌توان کرد و باید قاطعیت نشان داد چنانکه رسول خدا در سفارشی به معاذ چنین فرمود: ویلین للناس فی‌الحق و یشتد علیهم فی‌الظلم فان‌الله کره الظلم و نهی عنه. (24) آنچه امروز مورد نقد کسانی با دیدگاههای غیردینی قرار گرفته، مجازاتهای اسلامی در ذیل حدود، تعزیرات، قصاص و دیات است که شماری از آنها مجازاتهای سخت بدنی‌اند حال آنکه همه این قوانین در جهت مهار خشونت و تجاوز، جعل شده‌اند و مگر در اداره جامعه انسانی در جهان لیبرال و سایر جهانها از اصل مجازات مجرمان صرف‌نظر می‌کنند؟! آنجا که از سر استیفای حقوق از میان رفته، تشریع شده‌اند و اجرای آن برعهده فرد یا جامعه گذاشته شده است، گذشت از آن نیز در اختیار آنها نهاده شده و در همین موارد سفارش شده که گذشت کنند و آن موارد که از حقوق تمام جامعه و یا خداوند به حساب می‌آید، در پاره‌ای موارد، اختیار مجازات یا عفو مجرم، برعهده حاکم گذاشته شده است. اگر جامعه را نیز اصل بدانیم و حقوق آنها نسبت به فرد از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، در این صورت نرمش و انعطاف‌پذیری مطلقا مورد ندارد. (32) از امام صادق(ع) تفسیر این آیه را پرسیدم «کسی که از جانب برادرش چیزی به او بخشیده شد، باید از معروف پیروی کند و به نیکی پرداخت نماید» فرمود: منظور، شخصی است که دیه را پذیرفته است، برای طلبکار شایسته است که مدارا نماید و سخت‌گیری نکند و برای بدهکار سزاوار است که دیه را به خوبی پرداخت کند و اگر توان دارد به تأخیر نیندازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.