Skip to main content
فهرست مقالات

امام علی (ع)، حکومت و بازار

نویسنده:

(51 صفحه - از 222 تا 272)

کلید واژه های ماشینی : بازار ،فروش ،روایت ،قیمت ،اسلامی ،حکومت ،هجری ،فروشندگان ،احتکار ،خرید و فروش ،امیرالمؤمنین ( ع ) ،معامله ،اقتصادی ،نظارت ،تجارت ،مکان ،سود ،خریدار ،رقابت ،فروش کالا ،حکومت امیرالمؤمنین ( ع ) ،بازار عکاظ ،تولید ،جامعه ،انسان ،مردم ،بیروت ،خرید و فروش کالاها ،قیمت کالاها ،حکومت و بازار

خلاصه ماشینی:

"(14) عدم‌اخذ اجرت از مغازه‌های بازار می‌توانست داد و ستد را تسهیل نماید و کالاها با قیمت کمتری در نهایت در اختیار مشتری قرار می‌گرفت و این خود عاملی برای رونق بازار تلقی می‌شود و شاید به همین علت نیز باشد که حضرت اجازه ساختن بناهایی را توسط افراد نمی‌دادند. در یک جمع‌بندی می‌توان گفت: حضرت علاوه بر اینکه هر روز یا هر چند روز یک بار به بازارها می‌رفت و بازاریان و تجار را نصیحت می‌نمود و حکم الهی را برایشان بازگو می‌کرد و دعاوی را حل و فصل می‌نمود، بطور مستمر در جریان کیفیت خرید و فروش و سطح قیمت‌ها قرار می‌گرفت و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و تعدی و تجاوزی مستقیما وارد عمل می‌شد و حق مظلوم را می‌ستاند و گم شده را راهنمایی می‌کرد و به کمک ضعیفان می‌شتافت و قرآن را می‌گشود و این آیه را می‌خواند «ما بهشت ابدی آخرت را برای آنان که در زمین اراده علو و فساد و سرکشی ندارند مخصوص می‌گردانیم و حسن عاقبت خاص پرهیزکاران است» (55) این آیه در ارتباط با حاکمان عادل و متواضع و توانمندان از مردم نازل شده است. اگرچه حضرت یک نکته اخلاقی را بیان می‌کند اما در عین حال به یک واقعیت اقتصادی نیز اشاره دارند که سهولت در خرید و فروش منجر به رفاه بیشتر و رضایت عمومی می‌شود و اگر فروشندگان در فروش خود در یک بازار شبه رقابتی که نوعا کالاها دارای کشش تقاضای بزرگتر از واحد است به قیمت کمتری قناعت کنند، افراد بیشتری کالا را خریداری خواهند کرد و بدین طریق هر چند سود هر معامله‌ای کم است ولی به علت کثرت معاملات در مجموع سود بیشتری عایدشان خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.