Skip to main content
فهرست مقالات

«ناسیونالیزم رمانتیک» در افکار و آثار صادق هدایت

نویسنده:

(24 صفحه - از 43 تا 66)

خلاصه ماشینی:

"هدایت در مقدمه‌ای که بر کتاب بازرس گوگول نوشته چنین می‌آورد: «همانطور که امروز ناگزیریم از لحاظ علمی و هنری و فنی از دنیای متمدن استفاده کنیم از لحاظ ادبی و فکری نیز راه دیگری در دسترس ما نخواهد بود و برای این منظور نیازمند به ترجمه دقیق و صحیح آثار ادبی دنیا هستیم. » (20) واقعا غایات مدرنیستی چگونه می‌تواند با اندیشه پاسداشت ارزش‌های بومی و ملی جمع گردد؟ و این حکایت از پارادکسی دارد که اینان نه‌تنها در ابتدای شکل‌گیری ـ و به‌ویژه صادق هدایت ـ نتوانسته‌اند خود را از آن رهایی بخشند، بلکه همین جریان اکنون که بیش از یک قرن از تولد چنین پدیده‌ای می‌گذرد همچنان در کشاکش با آن به‌سر می‌برد جریان تجدد طلب از سویی پا در خیمه‌گاه غرب دارد و از سوی دیگر در خیمه اندیشه بومی و یا دینی و همین امر به بی‌هویتی او می‌انجامد. این رویکرد نه‌تنها در هدایت بلکه در ناسیونالیسم آن دوره با توجه به گذشته به خود می‌بالید ولی با مروری بر امروز خود، خویشتن را نفی می‌کرد و در عین حال در مواجهه با رئالیسم تاریخی بود. » (36) از آنچه که ذکر آن رفت چنین بر می‌آید که دینشاه ـ دینشاه جی جی باهای ایرانی و رئیس انجمن زرتشتیان ایرانی در بمبئی ـ و جریان پارسیان هند بعنوان یکی از کانونهای مهم ترویج ناسیونالیسم ایرانی در آن مقطع تاریخی، هدایت را از قبل شناسائی کرده و چنین تشخیص داده‌اند که او در راستای همکاری با نوع فعالیت‌های آنها که در آن عصر در اوج خود بود قابلیت دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.