Skip to main content
فهرست مقالات

جریان های فکری تأثیر گذار در «تربیت» معاصر ایران

نویسنده:

(24 صفحه - از 109 تا 132)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، جریان، تعلیم و تربیت، دینی، اجتماعی، ایران، غرب، تربیت دینی، مدرسه‌های، سیاسی

خلاصه ماشینی: "اعزام دانشجو، نهضت ترجمه، تأسیس مدرسه‌های جدید و تأسیس دارالفنون، عوامل اصل پیدایی جریان سکولار و گسترش آن به تعلیم و تربیت می‌باشند، البته نفوذ انگیزه‌های خارجی برای صدور تربیت غربی به کشورهای جهان سوم، همچنین دخالت زمینه‌های اجتماعی داخلی را در پذیرش این نوع تربیت که به طور ماهوی سکولار است، نمی‌توان از نظر دور نگه داشت. غلبه جریان سکولار بر نظام تربیت رسمی کشور موجب دگرگونی‌هایی در آن شد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: توسعه و تأسیس مدرسه‌های مختلط، استخدام معلمین ناهمجنس با شاگردان، منع حجاب در برخی مدرسه‌ها یا بعضی رشته‌های دانشگاهی به خصوص رشته‌های پزشکی، کاهش تدریجی زمان و مواد درسی مربوط به آموزش‌های دینی، تغییر محتوای کتاب‌های دینی بدون توجه به آراء علما و بدون استفاده از نظرات اولیاء دین در تنظیم آنها، غفلت از روش‌شناسی آموزش‌های دینی، عدم توجه به تربیت تخصصی آموزگاران مربوطه (در کنار تلاش گسترده برای تربیت تخصصی معلمان درس‌های ریاضی و علوم و... واقعا معلوم نیست که آیا روشنفکران دینی - حتی به قیمت تغییر شریعت - خواستار اصلاح جامعه سنتی و تبدیل آن به جامعه مدرن بوده‌اند؟ و آیا آنها به طور کلی تغییر دین را بر طبق اقتضائات تاریخی و یافته‌ها و خواسته‌های اجتماعی هر جامعه‌ای، در هر دوره‌ای از تاریخ، می‌پسندیده‌اند؟ یا این که حداقل بخشی از جریان اصلاح‌گری درد دین داشته‌اند و برای رهایی دین از انزوا و انتقال آن از حاشیه معابد و مراسم، به متن حیات سیاسی ـ اجتماعی جامعه، خواهان اعمال اصلاحاتی در دین گشته‌اند؟ ممکن است در جریان اصلاح‌گری، طیفی از انگیزه‌های تجددخواهانه و دین‌طلبانه وجود داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.