Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه گرایی دینی و قرائت پذیری

نویسنده:

(16 صفحه - از 39 تا 54)

خلاصه ماشینی:

"بدین روی، اگر بخواهیم نظریه‌ای فراگیر و شامل ارایه دهیم، باید از آن شرایط دست بکشیم و در این صورت است که همانندی تجربه دینی با ادراک حسی نیز از بین خواهد رفت و این به معنای تخریب دیدگاه سابق ـ دیدگاه دوم ـ است. پراودفوت برای پرهیز از عدم جامعیت نظریه «تجربه دینی»، به این نتیجه رسیده است که از یک سو، باید دیگران را نیز صاحب تجربه‌های دینی بدانیم؛ دست کم آن دسته از تجاربی که صاحبانشان آن‌ها را حاکی از امور مافوق طبیعی می‌دانند. اگر ما در مقام توصیف تجربه باشیم، دیدگاه‌های شخصی تجربه‌گرـ که ارتباطی متقابل با دیگر نظام‌های فکری او داردـ مطرح می‌شود، اما تبیین یک تجربه، متضمن تفسیر علی آن بوده و این امر طبعا، مقتضی وجود موجودی مافوق طبیعی است. دلیل پنجم: برخی چنین پنداشته‌اند که مبحث «تجربه دینی» در غرب به طور کامل، قابل قیاس با مبحث «مکاشفه» در عرفان اسلامی است و از این طریق، شاهدی برای تایید مساله تجربه دینی، پیدا کرده‌اند. اما در جهان مسیحیت، سرآغاز مساله تجربه دینی، نقادی کتاب مقدس است و طراحان نظریه «تجربه دینی» برای مصون سازی کتاب مقدس از آسیب و انتقادها، دست به ارایه این نظریه زدند. ثانیا در پاره‌ای موارد پیش دانسته‌ها و نیز انتظارات و علقه‌ها در فهم متن موثرند اما این قاعده و اصل کلی نیست ثالثا تجربه دینی، بخشی از دین وبعدی از آن است اما باید توجه داشت که دین در کنار این بعد، جنبه حیاتی به نام بعد عقلانی و اعتقادی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.