Skip to main content
فهرست مقالات

تحمل اجتماعی و پلورالیزم دینی

نویسنده:

(34 صفحه - از 55 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : نسبیت ،پلورالیسم ،دینی ،جان هیک ،نسبیت فهم ،اجتماعی ،فهم ،حقیقت ،کثرت ،پلورالیسم دینی ،نجات ،پلورالیسم معرفتی ،مدارا ،عقل ،نسبیت حقیقت ،خداوند ،مبنای نسبیت فهم ،پلورالیسم دینی جان هیک ،خطا ،شناخت ،جان هیک و نسبیت ،انبیا ،حقایق دینی ،اراده ،پلورالیسم اجتماعی ،گزاره‌های ،نسبیت فهم حقایق دینی ،توصیه ،کلامی ،معرفت دینی

خلاصه ماشینی:

"(8) نظریه‌پردازان لیبرال بر مبنای این نوع کثرت‌گرایی معرفتی بدون آن که به قلمرو مباحث هستی شناختی وارد شوند از ارزش یکسان اندیشه‌های مختلف خبر داده و ضرورت تحمل، تساهل و مدارای اجتماعی را نتیجه می‌گیرند حال آن که این نتیجه‌گیری به لحاظ منطقی، خالی از اشکال نیست زیرا اگر هیچ یک از اندیشه‌های رویاروی به دلیل نسبی بودن فهم، دلیلی بر حق بودن خود ندارد و همه ایدئولوژیها در محرومیت از حقیقت، مشترکند توصیه به تسامح، تساهل و مدارای اجتماعی نیز از این قاعده، خارج نبوده و به عنوان یک اندیشه ایدئولوژیک، دلیلی بر حقانیت و صدق آن نیست به بیان دیگر، دعوت به تسامح و مدارا اندیشه‌ای در قبال دعوت به ستیز و درگیری است و اگر گزاره‌ای که به ستیز، دعوت می‌کند هویتی ایدئولوژیک دارد، گزاره نخست نیز از همین خصوصیت برخوردار می‌باشد. اشکال سوم این است که گرچه جان هیک جهت حفظ موضع متکلمانه خود از نسبیت حقیقت، سخن نمی‌گوید و حضور امر متعالی قدسی را مفروض می‌گیرد لکن لازمه منطقی دیدگاههای نوکانتی و یا اندیشه ویتگنشتاین چیزی جز «نسبیت حقیقت» نیست زیرا اگر همه مفاهیم و گزاره‌هایی که در افق فهم انسانی وارد می‌شوند، عاجز از حکایت از واقع هستند گزاره‌هایی که از حضور حقیقت در فراسوی ادراک فهم بشر خبر می‌دهند نیز تحت شمول این قاعده قرار گرفته و اعتباری به لحاظ حکایت از مصداق عینی خود ندارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.