Skip to main content
فهرست مقالات

اندیشه دینی و قرائت پذیری

نویسنده:

(18 صفحه - از 89 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک ،دین ،قرائت ،متن ،گادامر ،هرمنوتیک فلسفی ،فهم ،تاویل ،قرائت‌پذیری دین ،عدم تعین معنا ،مفسر ،معرفت ،تفسیر ،تعین و عدم تعین معنا ،گرایش ،هایدگر ،فهم متن ،سنت ،نسبی‌گرایی ،نظریه ،گرایش هرمنوتیک فلسفی گادامر ،نسبی‌گرایی تفسیری و قرائت‌پذیری دین ،منوتیک فلسفی ،فرهنگ ،هرمنوتیک گادامر ،کتاب ،پیش‌فرض‌ها ،نقد ،هرمنوتیک فلسفی هایدگر و گادامر ،متون دینی

خلاصه ماشینی:

"(1) مهم‌ترین مدعیانی که این نحله در حوزه دین و متون دینی مطرح می‌کند عبارتند از: صامت‌انگاری متن، تحول‌پذیری آن در پروسه فهم، نسبیت فهم، عصری بودن معرفت دینی، تحمیل انتظارات، علائق، و پیش‌فرض‌ها بر متن دینی، مفسر محوری به جای مولف محوری که نتیجه اینها قرائت‌پذیری افراطی و وجود قرائتهای مختلف غیر متجانس و غیرقابل تحویل به قرائت واحد است. ابهامی بزرگ که این کتاب دچار آن است این است که آیا استفاده از هرمنوتیک در فهم کتاب و سنت به نسبیت مطلق در فهم می‌انجامد یا خیر؟ اگر جواب منفی است چه عاملی ما را از نسبیت در فهم می‌رهاند؟ و اگر جواب مثبت است چه معیاری فوق این برداشتها وجود دارد که بتوان «دین» را فهمید؟ و آیا می‌توان نسبیت مطلق در تفسیر را پذیرفت؟ (12) قرائت‌پذیری دین، هرمنوتیک فلسفی و عدم تعین معنا چنانکه از مؤلفه‌های اصلی دو کتاب «قبض و بسط تئوریک شریعت» و «هرمنوتیک، کتاب و سنت» استفاده می‌شود، این دو در یک عنصر اساسی و محوری که در واقع یکی از مبانی مهم قرائت‌پذیری دین به شمار می‌رود، مشترکند و آن عنصر مشترک «عدم تعین معنای متن» است. در کشور ما، غالبا کسانی که از نظریه «تکثر قرائت متون دینی» و «قرائت‌پذیری دین» سخن می‌گویند از مبنای «عدم تعین معنا»، در هرمنوتیک فلسفی بهره جسته‌اند، مثلا گفته‌اند: «آیا با توجه به مباحث فلسفی متون (هرمنوتیک فلسفی) که خصوصا در قرن بیستم دامن گسترده است، می‌توان تفسیر معینی از یک متن را تنها تفسیر ممکن و درست و معتبر اعلام کرد؟ آیا با توجه به این مباحث دیگر معنایی برای نص در مقابل ظاهر (آن‌طور که گذشتگان تصور می‌کردند) باقی مانده است؟ هیچ متنی تفسیر منحصر به فردی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.