Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر هرمنوتیک

نویسنده:

(32 صفحه - از 115 تا 146)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک، گادامر، هیدگر، فهم، ریکور، تفسیر، هرمنوتیک فلسفی، متن، دازاین، هرمنوتیک فلسفی گادامر، مفسر، هستی، زبان، تفسیر متن، تاریخی، فهم متن، فرآیند، اندیشه، هستی‌شناسی، سنت، فلسفه، هرمنوتیک فلسفی هیدگر، هرمنوتیک فلسفی هیدگر و گادامر، روش، فهم و تفسیر، ساختار، هرمنوتیک هیدگر، نقد، عینی، تجربه هرمنوتیکی

خلاصه ماشینی: "هرمنوتیک، از آنجا که به مقوله زبان و تفسیر معطوف است، جایگاه و اهمیتی بنیادین دارد تاکیدبر عامل فهم کننده در علوم اجتماعی و انسانی و نیز توسعه مفهوم متن به رویاها و اسطوره‌های دینی، بر اهمیت مباحث هرمنوتیک می‌افزاید. براساس دستاوردهای هرمنوتیک فلسفی، دخالت ذهنیت مفسر در فهم، شرط وجودی حصول فهم است؛ درک عینی امکان‌پذیر نیست؛ فهم متن عملی بی پایان است و سازگار با قرائت‌های نامحدود؛ درک نهایی از متن وجود ندارد؛ هدف تفسیر، درک مراد مولف نیست و معیاری برای سنجش تفسیر معتبر از نامعتبر وجود ندارد. مباحث گادامر درباب تجربه هرمنوتیکی و دیدگاه‌های خاصی که درباره ماهیت فهم و شرایط وجودی حصول آن بیان می‌کند، به طور طبیعی در زمینه تفسیر و فهم متن نیز قابل تطبیق است؛ زیرا سخن او محدود به نوع خاصی از تجربه هرمنوتیکی نیست. اهمیت هستی شناختی نگاه ریکور به روش‌شناسی علوم انسانی نیز آن است که دیگر کسی نمی‌تواند به اتکای دیدگاه روش شناختی خود، حقیقت فهم را در مقابل حقیقت تبیین قرار دهد؛ زیرا بنابر تحلیل ریکور، حقیقت محصول ترکیب این دو روش تبیینی و معناکاوانه است. هرمنوتیکی که می‌خواهد جنبه انتقادی داشته باشد، اولا باید متن را به لحاظ معنایی مستقل بداند؛ دوم آن که باید بر جداانگاری زیانبار میان تبیین و فهم غلبه کند؛ سوم آن که وصول به لحظه کمال هرمنوتیکی مستلزم امکان نقد واقعیت است و شرط چهارم نیز مربوط به وضعیت ذهنیت مفسر در عمل تفسیر است. از نظر هرش فرآیند تفسیر دو مرحله اصلی دارد: مرحله نخست که فهم مراد مولف است، امری حدسی است و مفسر معنای متن را حدس می‌زند؛ مرحله دوم سنجش و ارزیابی میزان اعتبار این حدس است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.