Skip to main content
فهرست مقالات

هستی آدمی و قرائت پذیری متن

نویسنده:

(16 صفحه - از 147 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : هستی، تاویل، هستی آدمی و قرائت‌پذیری متن، انسان، تفکر، متن، سیاسی، هگل، فلسفه، فهم

خلاصه ماشینی:

"دستگاه پاپ توسط اعتقاد نامه‌های متعدد در طول قرون وسطی در مواجهه با بدعتها و اختلاف‌های شدید فکری در میان فرقه‌های گوناگون مسیحی، همراه با تحکم و با پیش‌فرضهای نامعقول و غیرعلمی درصدد حفظ سلطه فکری و تاریخی خود بوده، اما شخص لوتر با توجه به نگاه سازنده خود موفق به تحولی عظیم در همه عرصه‌های دینی، علمی و تاریخی گردید اما سرانجام خود نیز با ایجاد تکثر در فهم دین و آزادی فردی و شخصیت در ارتباط عبادی با خداوند و درهم شکستن هر نوع مرجعیت فکری دچار نوعی اختلال آنارشی در تفسیر و تاویل نهایی برخی آموزه‌های غیرعلمی متن کتاب مقدس، به ویژه در رابطه با تشدید اختلاف میان پیروان خود و نحله‌های گوناگون و متعارض نهضت اصلاح دین گردید و از اینرو لوتر سرانجام با عصبانیت در مواجهه با این خلا وجود مرجع و مبنای نهایی در تفسیر و تاویل مسیحیت، به نوعی «اصالت ایمان» از نوع آگوستینی و آنسلمی آن، پناه جست که بعدها مورد اعتراض برخی، از جمله پیروان مکتب «دئیزم» قرار گرفت: دئیستها با رویکردهای مختلف برای رهایی از تنگناهای کلامی نهضت «پروتستان» با این استدلال که اساسا عقل بشری می‌بایست جایگزین وحی نامعقول مسیحی گردد و یا با این تفسیر که عقل، خود عطیه الهی و الهام طبیعی و عادی خدا است که در سایه آن آدمی می‌تواند با پیشرفت فکری در عرصه تاریخ (ونه صرفا در جهان آخرت)، عامل اجرای اراده الهی در جهت تکامل فکری و معنوی خود باشد به مقابله پرداختندچنانکه «ویچکاک» در این مورد می‌نویسد: «مخالفت با عقل مانند مخالفت با خداست، اگر اصول عقلی را رعایت کنیم مانند این است که قوانین تعیین شده خدا را رعایت کرده باشیم: عقل راهنمای الهی زندگی انسان است و در واقع صدای خدا می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.