Skip to main content
فهرست مقالات

نقد «نقد قرائت رسمی از دین»

نویسنده:

(30 صفحه - از 163 تا 192)

خلاصه ماشینی:

"تفسیر قانونی و رسمی از حکومت دینی را به بی‌خبری نسبت به دانش هرمنوتیک متهم می‌کند (ص 39)، متن دینی را از سخن گفتن می‌اندازد، دیگران را از رسمی کردن احکام فقهی (تبدیل حکم شرعی به قانون) بر حذر می‌کند (ص 91)، در عرصه سیاست، فقه را فاقد بستر عقلانی می‌داند و در نتیجه تأسیس «فقه سیاسی» را نامعقول تلقی می‌کند، وقتی در مقام پاسخ به منتقدین خود برمی‌آید ابتداء آنان را به «اقتدارگرایان» و «خشونت‌گرا» (ص 144) متهم می‌سازد، امر می‌کند که مسلمانان باید حقوق بشر را که یک تحفه غربی است و ریشه‌های غیردینی (سکولاریستی) دارد (ص 199) به‌عنوان مبنایی برای زندگی عادلانه در عصر حاضر بپذیرند، زیرا حقوق متافیزیک (قوانین دینی) را فاقد ضمانت اجرایی و قابلیت دفاع علمی می‌داند (ص 232)، نسل جوان اهل مسجد را به لحاظ فکری و روانی ضعیف تلقی می‌کند و در عوض نسل غربگرا را جوانانی فرهیخته می‌انگارد (ص 376)، درحالی که اصرار بر ریشه‌های غیرنواندیشانه خشونت‌گرایی دارد (ص 446) اذعان دارد بر اینکه اعلامیه حقوق بشر به دنبال وقوع دو جنگ جهانی خانمانسوز و فاجعه‌آمیز انسانی در قرن بیستم تدوین گشته تا به این وسیله همگان به‌طور قانونی و رسمی خود را موظف به رعایت شرافت انسان بدانند (ص 201). شبستری در این قسمت بدون آنکه به متن قانون اساسی مراجعه کند برمبنای همان «علقه مفهومی»اش به مفاهیم مدرن در صدد اثبات این مطلب برمی‌آید که سه رکن اصلی حکومت (شکل، وظایف و ارزشهای حقوقی سیاسی) در قانون اساسی برگرفته از کتاب و سنت نیست و هیچ ربطی با احکام اسلامی ندارد (ص 22)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.