Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه شریعت در قلمرو عرفان

نویسنده: ؛

تابستان 1384 - شماره 35 (36 صفحه - از 93 تا 128)

کلیدواژه ها : عرفان ،شریعت ،تکلیف ،ریاضت ،فنا ،بقا

کلید واژه های ماشینی : عمل به شریعت ،مقام فنا ،عرفا به اعمال ،سقوط تکلیف ،نکاتی از ابن‌عربی ،حکم شریعت ،حال فنا ،عبادت پیش‌از وصول ،اعمال شریعت ،عالم عرفان ،اهل سلوک ،معتبر عرفان ،عرفا بر لزوم ،ابن‌عربی می‌گوید ،ثنای حق ،شرایط تکلیف ،عرفا نسبت ،اهل عرفان ،میزان شریعت ،عنایت حق ،حوزه شریعت ،رفع تکلیف ،حضرت حق ،غلبه حال ،عرفا ،شرع ،عمل به احکام شرع ،احکام شرع ،وصول ،عرفا به شریعت

هدف از این بحث آن است که با استناد به منابع معتبر عرفان اسلامی، به دفع توهمی بپردازیم که عده‌ای به خطا دچار آن گشته و چنین می‌پندارند که از نظر عرفا، شریعت چندان اهمیت نداشته و یک عارف چندان پایبند عمل به احکام شرع نمی‌باشد! گرچه چنین توهمی دانسته یا ندانسته، سابقه‌ای طولانی دارد، اما اخیرا گاه جدی‌تر از گذشته مطرح شده و عده‌ای از مدعیان روشنفکری کشورمان با برداشتی خام از فکر و فرهنگ جدید غرب، جنبه عرفانی دینداری را از جنبه فقهی آن جدا کرده و بدین‌ سان می‌‌خواهند بگویند که می‌توان شریعت و فقه را جدی نگرفته و دینداری عارف بود و بس![1] اکنون می‌خواهیم بدانیم که آیا واقعا چنین است؟ آیا عرفا به شریعت و فقه اعتنای چندانی ندارند؟ یا این‌که چنین فکری خطا بوده و توهمی بیش نیست؟‌ و اگر خطا و توهم است،‌منشأ این خطا و توهم چیست؟ در این‌جا باید سه مسأله را روشن کنیم: - اول: جایگاه شریعت در سلوک عرفانی. - دوم: سقوط تکلیف در مراحلی از سلوک. - سوم: مبنای ادامه پرستش پس از وصول به حق.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.