Skip to main content
فهرست مقالات

حجب النور/ شرح حجاب های نورانی معرفت، در شعر حضرت امام (س)

سخنران: ؛

تابستان 1384 - شماره 35 (16 صفحه - از 129 تا 144)

کلید واژه های ماشینی : حجاب‌های نورانی ،حضرت امام ،شرح حجاب‌های ،نورانی معرفت ،عرفان نظری ،نورانی ،معرفت شهودی ،عرفانی ،ذومراتب ،حجابیم ،فهم دین ،الهی ،حجابیم و حجاب ،شهودی ،حجابیم و حجابیم ،انسان کامل ،فشرده‌ی ،لوح فشرده‌ی ،عرفان حجاب ،ذومراتب بودن ،دینی ،حجب نورانی ،ذومراتب می‌شود ،اهل معرفت ،ذوبطون بودن ،علوم بحثی

الهی هب لی کمال الانقطاع الیک، و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک، حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور، فتصل الی معدن العظمه، و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک. (مناجات شعبانیه، بحارالانوار، ج 1، ص 99-97) در اینجا انجمن کرده ایم تا از شخصیتی سخن بگوییم که نسبت شاعری به او شایان شان شاهین آسای او نیست؛ و به قول اقبال لاهوری: سخن سرا نامیدن چون اویی، نوعی تهمت و تحقیر رواداشتن به او است: نبینـد خیـر آن مـرد فـرودسـت که بر من تهمت شعر و سخن بست چه آنکه گفته اند: «الشعر کمال للناقص و نقص للکامل»: شعر، برای ناقص کمال و برای کامل نقص است؛ فردوسی، مولوی، سعدی و جامی به صفت و نسبت شاعری بزرگ و ارجمند نمی شوند، بلکه شعر با نسبت خویش به این بزرگان، بزرگ و ارجمند می گردد. حضرت امام (سلام الله و رضوانه علیه) شعر نمی سرود، بلکه شعر یکی از سرریزهای وجود ذی وجود او بود. او اقیانوسی بود مواج و فیاض، سرشار و لبریز که زلال معرفت و معنویت از ژرفنای وجود کران ناشناس او سرریز می کرد؛ معارف الهی و مواهب معنوی او به صور گوناگون: گاه به نثر و گاه به نظم، گاه به لفظ و گاه به فعل، گاه به عبارت و گاه به اشارت، مجال تجلی و تبلور می یافت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.