Skip to main content
فهرست مقالات

تصوف علوی: گفتاری در باب انتساب سلاسل صوفیه به حضرت علی (ع)

نویسنده: ؛

پاييز و زمستان 1379 - شماره 5 و 6 (16 صفحه - از 59 تا 74)

کلیدواژه ها : علی(ع) ،تصوف علوی ،سلاسل صوفیه

کلید واژه های ماشینی : صوفیه ،صوفیه به حضرت علی ،حضرت علی ،سلاسل صوفیه ،انتساب سلاسل صوفیه ،خرقه ،مقام ولایت ،انتساب به حضرت علی ،ولایت علی ،معنوی ،تاریخ تصوف ،مثنوی معنوی ،تصوف و تشیع ،مشایخ صوفیه ،صوفیه به ائمه ،علم طریقت ،صوفیه به علی ،بزرگان تصوف ،انتساب صوفیه ،اتحاد تصوف و تشیع ،سلسله‌های صوفیه ،ابو بکر ،سلسله‌های تصوف ،اصل تصوف ،بزرگ صوفیه ،مذهب شیعه ،جهت تاریخی ،منابع تاریخی ،نقد تاریخی ،خرقه ظاهری

در تاریخ اسلام تقریبا همهء سلاسل صوفیه بجز یکی که نقشبندیه باشد خود را به مقام ولایت کلیه حضرت علی(ع)منتسب می‌دانند و معتقدند که‌ این رشته‌ها بواسطه ائمه اطهار به مصدر ولایت علی(ع)می‌رسد.با توجه به‌ اینکه اصرار در این انتساب به خصوص در ایامی که تشیع قدرت و ظهور ظاهری نداشته،مثل دوره سلجوقیان،جهتی جز اظهار ارادت معنوی و اخذ طریقت از آن حضرت ندارد.این مطلب حتی اگر مورد انکار یا چون و چرای‌ بعضی مورخان هم باشد از نظر ما هوی قابل تأمل و توجه است و مقدمه‌ای‌ است اولا برای بحث در معنای حقیقی تصوف و ارتباط و بلکه اتحاد آن با حقیقت تشیع.ارتباطی که پس از اواخر دوره صفویه به فراموشی سپرده شد. با اینکه خود ظهور سلسله صفویه که در واقع از سلاسل صوفیه است شاهد صدقی است بر اینکه به محض آنکه تصوف قدرت یافته تشیع را نیز ترویح‌ کرده است.و ثانیا یافتن معنای حقیقی تشیع که در طی تاریخ مغلوب جهات‌ فقهی و کلامی خود گردیده است.در این گفتار هم تصوف علوی توصیف‌ ما هوی می‌شود و هم از جهت تاریخی شواهد صدق این نظر ذکر می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.