چکیده:
<font face="times new roman, times, serif" size="3"> هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد ویدئویی دوقطعهای (شامل مشاهده ترکیبی الگوی بیرونی اجرای مهارت و اجرای خود به طور همزمان) بر اکتساب و یادگیری مهارت هماهنگی چشم ودست بود. ابزار مورد استفاده دراین پژوهش تکلیف کامپیوتری مهارت هماهنگی چشم ودست بود. ۲۴ آزمودنی به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه ۱۲ نفری تجربی و کنترل قرار گرفتند. هر یک از گروهها ۳ جلسه تمرینی ۵ کوششی با فاصله بین جلسات ۲۴ ساعت انجام دادند. گروه تجربی در هر کوشش تمرینی، ترکیبی از بازخورد ویدئویی دوقطعهای به همراه اجرای عملی تکلیف را انجام داد و گروه کنترل فقط به تعداد کوششهای عملی برابر با گروه تجربی، تمرین عملی در تکلیف را اجرا نمود. در پایان جلسات تمرینی، آزمونهای اکتساب و بعد از فواصل زمانی ۲۴ ساعت، ۴۸ ساعت و یک هفته از آخرین جلسه اکتساب، از افراد آزمونهای یادداری به عمل آورده شد. معیار ارزیابی افراد اجرای تکلیف در زمان کمتر بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر پیشرفت معناداری در اجرای تکلیف را از مرحله پیشآزمون تا مرحله پایانی اکتساب در افراد نشان داد. همچنین طی گذشت زمان در آزمونهای یادداری </font><span style="font-family: 'times new roman', times, serif; font-size: medium; line-height: 35.2000007629395px;"> </span><span style="font-family: 'times new roman', times, serif; font-size: medium; line-height: 35.2000007629395px;">۲۴ </span><span style="font-family: 'times new roman', times, serif; font-size: medium; line-height: 35.2000007629395px;">ساعت، </span><span style="font-family: 'times new roman', times, serif; font-size: medium; line-height: 35.2000007629395px;">۴۸ </span><span style="font-family: 'times new roman', times, serif; font-size: medium; line-height: 35.2000007629395px;">ساعت</span><font face="times new roman, times, serif" size="3"> و یک هفته بعد از آخرین جلسه تمرینی، نیز ثبات زیادی در عمکرد افراد مشاهده شد. در نهایت مشخص شد روش بازخورد ویدئویی دوقطعهای بر اکتساب مهارت و ثبات یادداری افراد در تکلیف هماهنگی چشم و دست تأثیر مثبت دارد. </font>
خلاصه ماشینی:
"ABSTRACT The present paper aimed to study the effect of pairwise video check feedback (including the observation of external pattern of skill performance and performing the skill simultaneously) on the learning on acquisition and learning of eye-hand coordination skill.
001); so that There is a significant difference experimental and control groups in terms of progress, indicating the effect of pairwise video feedback on learning of eye-hand coordination skill.
DISCUSSION and CONCLUSION The main objective of the present paper was to study the effect of pairwise video feedback on acquisition and retention of eye-hand coordination skill.
The results of statistical analysis showed that pairwise video feedback method has a significant impact on acquisition and retention of eye-hand coordination skill.
In a research conducted by Miletić, Jeličić, and Oreb (2007), the impact of observation of visual model on the performance of individuals in dancing was studied and it was shown that display of skill would provide useful information for the beginners in dancing.
(2009) and Pirmoradian, Movahedi, and Bahram (2013) obtained significant results on the positive impact of observation of external pattern on learning a skill that are consistent with the findings of the present study (8, 9).
In summary, the present study confirmed the positive and significant effect of pairwise video feedback method, which is based on observation of a combination of oneself performance and external pattern.
The results of the present study showed that pairwise video feedback has a positive and significant impact on acquisition and retention of eye-hand coordination skill and it can be used for skill training and rehabilitation of injured individuals."