Skip to main content
فهرست مقالات

تمثیل ها در قرآن/ چشم داشتن و ندیدن، گوش داشتن و نشنیدن

نویسنده:

(1 صفحه - از 32 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تمثیل ،تشبیه ،تمثیل ها در قرآن ،بینا ،یقین ،حق ،عمی ،کر ،تمثیل‌ها در قرآن ،وصف آیات مربوطه به کافران ،الاعمی ،شنوا ،شخص بینا و شنوا ،گمراهان ،الاصم ،سخن حق شنوا ،آیات الهی بینا ،صفت ،کلام ،دیدة ،نور ،کر به شخص بینا ،البصیر ،تشبیه و تمثیل ،چشم و گوش باطن ،حق کور و کر ،دیدة دل ،چشم دل ،واحد ،سخن

خلاصه ماشینی:

"» مولانا جلال‌ الدین‌ رومی‌ را مثل‌ و حکایتی‌ است‌ لطیف‌ که‌ در آن‌اشاره‌ به‌ آیه‌ فوق‌ کرده‌ و کلام‌ آن‌ بزرگ‌ چنین‌ است‌ که‌: «گفت‌ استر با شتر ای‌ خوش‌ رفیق ‌در فراز و شیب‌ و در راه‌ عمیق‌» تو نیایی‌ در سرو خوش‌ میروی ‌من‌ همی‌ آیم‌ بسر در چون‌ غوی‌؟ من‌ همی‌ افتم‌ برو در هردمی‌ خواه‌ در خشکی‌ و خواه‌ اندر نمی‌ این‌ سبب‌ را بازگو با من‌ زچیست‌؟ تا بدانم‌ من‌ که‌ چون‌ بایست‌ زیست‌؟ گفت‌ از چشم‌ تو چشم‌ من‌ یقین ‌بیگمان‌ روشن‌تر است‌ و دوربین‌ بعد از آنهم‌ از بلندی‌ ناظرم‌ زین‌ سبب‌ در رو نیفتم‌ حاضرم‌ خوش‌ برآیم‌ بر سر کوه‌ بلند آخر عقبه‌ ببینم‌ هوشمند هر قدم‌ من‌ از سر بینش‌ نهم ‌از عثار و او فتادن‌وار هم‌ تو نه‌ بینی‌ پیش‌ خود یک‌ دو سه‌ گام‌ دانه‌ بینی‌ و نبینی‌ رنج‌ دام‌ یستوی‌ الاعمی‌ لدیکم‌ و البصیر فی‌المقام‌ و النزول‌ و المسیر» تمثیل‌ به‌ معرفت‌ و وصول‌ به‌ علم‌ حقیقی‌ بینایی‌ و بصیرت‌ وبرعکس‌ تشبیه‌ جهل‌ و نادانی‌ و پیروی‌ از عقاید باطله‌ به‌ کوری‌ وعمی‌ در سخنان‌ صوفیه‌ و اهل‌ ادب‌ بسیار است‌ و از همه‌ بهتر وجامع‌تر تمثیلی‌ است‌ که‌ شیخ‌ شبستری‌ آورده‌ و اصحاب‌ فرق‌مختلف‌ و عقاید گوناگون‌ را به‌ انواع‌ کوری‌ و امراض‌ چشم‌ تشبیه‌کرده‌ و آن‌ را به‌ لطائف‌ کنایات‌ و استعارات‌ بیاراسته‌ و نظایر مراعات‌فرموده‌ در آنجا که‌ می‌گوید: خرد را نیست‌ تاب‌ نور آنروی ‌برو از بهر او چشم‌ دگر جوی‌ دو چشم‌ فلسفی‌ ژون‌ بود احول ‌ز واحد دیدن‌ حق‌ شد معطل‌ زنابینایی‌ آمد رأی‌ تشبیه ‌زیک‌ چشمی‌ است‌ ادراکات‌ تنزیه‌ تناسح‌ زآن‌ سبب‌ کفرست‌ و باطل ‌که‌ آن‌ از تنگ‌ چشمی‌ گشت‌ حاصل‌ چو اکمه‌ بی‌نصیب‌ از هر کمال‌ است ‌کسی‌ کو را طریق‌ اعتزال‌ است‌ از او هرچه‌ بگفتند از کم‌ و بیش ‌نشانی‌ داده‌اند از دیدة‌ خویش‌"

صفحه:
از 32 تا 32