خلاصه ماشینی:
"این افزایش انواع به دو گونه است، برخی از آنها در حقیقتتوسعه همان نوع و احد زرکشی است مانند نوع دهم در برهان یعنی«معرفة اول مانزل و آخر مانزل»، که سیوطی آن را به صورت دو نوعجداگانه آورده است (بدین قرار: نوع هفتم: اول مانزل ؛ نوع هشتم:آخر مانزل؛ نیز مانند نوع چهل و یکم برهان یعنی تفسیر القرآن) کهسیوطی آن را در قالب 5 نوع ذکر است (نوع هفتاد و هفتم: فیمعرفة شروط المعشر و آدابه نوع هفتاد و نهم: فی غرائب التفسیر؛نوع هشتادم: فی طبقات المفسرین؛ نوع چهل و دوم: فی قواعدمهمة یحتاج المفسر الی معرفتها) بهترین نمونه در این خصوص نوع چهل و ششم زرکشی باموضوع: «فی ذکر ماتیسر من اسالیب القرآن و فنونه البلیغه» استکه دربارة این نوع، زرکشی گفته: «و هوالمقصود الاعظم منهذاالکتاب و هوبیت القصید»5 تعداد صفحات کتاب در این موضوع710 صفحه است.
سیوطی این نوع را در قالبسه نوع بیان داشته: (نوع پنجاه و سوم: فی تشبیه و استعارته؛ نوعپنجاه و ششم: فی الایجاز و الاطناب؛ نوع پنجاه و هشتم: فی بدیعالقرآن) سیوطی با عنوان بلاغة القرآن، نوعی نیاورده؛ ولی این، بدآنمعنا نیست که زرکشی در این نوع یکه تاز بوده و سیوطی از آن غافلمانده و آن را ذکر نکرده است و اگر چه به آن نوع، عنوان مستقلیاختصاص نداده از وجود مقایسه بین البرهان والاتقان میتوان بهاذغام برخی انواع در برخی دیگر اشاره کرد که سیوطی در مقدمه ازآن یاد کرده است."