Skip to main content
فهرست مقالات

حمله خوانی: گونه مهمی از نقالی مذهبی در ایران

نویسنده:

(10 صفحه - از 65 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : نقالی، حمله حیدری اثر راجی کرمانی، داستان، نقالی مذهبی در ایران، راجی کرمانی، هنر، حمله حیدری ملابمونعلی راجی کرمانی، حمله حیدری، حمله حیدری راجی، تماشاگران

خلاصه ماشینی:

"یکی از این دو کتاب که شیواتر و خیال برانگیزتر از دیگری بوده و از نظر ادبی-نمایشی نیز جاذبه و کارآمدی بیشتر داشته به قلم«ملابمانعلی‌ راجی کرمانی»است؛و به همین دلیل بیشتر از دیگری‌ توسط نقالان مذهبی،به ویژه حمله‌خوانان:به کار برده‌ شده است. هنر داستان‌گویی نمایشی،در سایر حوزه‌های فرهنگی-جغرافیایی جهان نیز پدید آمده است و نظر به بسامد فراوان این جریان و رواج‌ همگانی و اهمیت‌های اجتماعی،فرهنگی و هنری آن، «تارخ تئاترشناسان» (Theatre Historians) ،هنر نقالی را یکی از سه پیدایش مایه‌های هنر تئاتر،به شمار آورده‌اند. نقالان،به ویژه«شاهنامه‌خوانان»یعنی آنانی که‌ متن یا طومار نقالی خود را از داستان‌های شاهنامه‌ فردوسی برگرفته بودند(و نیز حمله‌خوانان،یعنی‌ نقالانی که طومارشان را از کتاب‌های حمله حیدری‌ برآورده بودند)،در برانگیخت و بسیج احساسی- عاطفی تماشاگران خود،به میزان شگفت‌آوری ماهر و چیره دست گردیده بودند،به ویژه هنگامی که حماسه‌ «رستم و سهراب»و یا نبردهای پهلوانانه-مذهبی‌ حضرت علی(ع)را نقل می‌کردند. از هر دوی این‌ «حماسه‌ها»در کار نمایش نقالی برداشت و اقتباس‌ می‌گردیده است و به دلیلی که در آغاز این نوشتار به‌ آنها اشاره گردید،حمله حیدری راجی از نظر ادبی- نمایشی برای نقالان و تماشاگران آنان،گیرایی،جاذبه و کارآیی بیشتری داشته است. برتری‌های ادبی-نمایشی‌ «حمله حیدری»راجی بر«حمله حیدری»باذل،به نظر این نگارنده،سه دلیل عمده دارد: 1)اول آنکه احتمالا راجی منظومه باذل را در پیش‌ چشم داشته و با چشم منتقد و رقیب در نقالی‌هایی که‌ بر بنیاد منظومه او تنظیم شده بود،تدقیق و تدبر کرده‌ است،و نقطه‌های قوت و ضعف اثر مکتوب باذل را،و یا اقتباس از آن هنگام حمله‌خوانی را،با چشم عبرت‌ بین ملاحظه و تحلیل کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.