خلاصه ماشینی:
"آنچه برای مسلمان بدیهی عقلانی است، یگانگی علم و عمل است که با جوهر اندیشه علمی مدرن، که در بند تجربه عینی است و تمام عناصر پیشرفت انسانی را دربر میگیرد اگرچه به شکل متفاوتی بیان میشود، تناظر دارد.
این دانشمند بین اعتقاد و تحقیق علمی که به آن مشغول است و بر آن فیالواقع کنترلی ندارد، زیرا ارجحیتهای تحقق و مسیرهای کار را، که واقعا انتخابی «ایدئولوژیک» است، خود تعیین نکرده گیر کرده است و خرد میشود.
اگر بر طبق نظر ابن خلدون، علوم به علوم عقلی و علوم نقلی تقسیمبندی میشوند ، اغلب مؤلفان نظیر الکندی عناوین مهم زیر را برمیشمرند: علم زبان، علم منطق، علم تعالیم (طبیعت، فیزیک) (ماوراءالطبیعه، متافیزیک) و علم مدنی (آرا خطابه) یکی از ویژگیها در کثرت «علم» ذوب میشود و علم، در آن واحد به معنای کل شناخت است و هم به معنای هر یک از نظامبندیهای آن، که همگی مهر یگانه دین را در مفهوم قرآنی واژه با خود همراه دارند.
در واقع آفرینشی حقیقی وجود داشته است، به این معنا که مجاهده و سنتز در چارچوبی صورت گرفته است که در آن مشروعیت علمی، خردگرایی افسارگسیخته را طرد کرده و شناخت انسانی را به معرفت کامل الهی وابسته کرده است.
از این دیدگاه تذکر این نکته جالب است که در حیطه زبانشناسی در زبان عربی «شناخت»، «علم» و اقدام (عمل) از ریشه واحد لغوی با ترتیبهای گوناگون ترکیب شده است، که ویژگیهای واحدی را دربر میگیرد ، شناخت و عمل در چشمانداز مقدری قرار دارند، که خداوند برای انسان رقم زده است و او را نایب و «خلیفه» خود بر روی زمین قرار داده است ."