Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیق/ مقام شیخ طوسی در علم تفسیر

نویسنده:

(3 صفحه - از 38 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : شیخ طوسی در علم تفسیر ،مقام شیخ طوسی در علم ،تفسیر ،قرآن ،حدیث ،التبیان ،شیعه ،علم ،سنی ،علم تفسیر بابی از ابواب ،تفسیر بابی از ابواب علم ،مصر ،هجری ،فنون ،مفسران ،طبع ،کتاب ،علوم قرآنی ،احکام ،ابواب علم حدیث ،کلام ،نقل ،معانی ،اهل تسنن ،روایت ،عامه ،خبر ،طبع مصر ،کلمه ،مجمع‌البیان

خلاصه ماشینی:

"و عن‌ أبی‌ بصیر، قال‌ سمعت‌ ابا عبدالله‌ یقول‌: اکتبوا فانکم‌ لا تحفظون‌ حتی‌ تکتبوا» و نیز این‌ خبر که‌ عالم‌ بزرگ‌،سیدحسن‌ صدر، در کتاب‌ «الشیعه‌ و فنون‌ الاسلام‌» آورده‌ است‌: «و أملا رسول‌ الله‌ علی‌ علی‌(ع‌) ما جمعه‌ فی‌ کتاب‌ مدرج‌ عظیم‌، و قد رأه‌ الحکم‌ بین‌عیینة‌ عندالامام‌ الباقر(ع‌) لما اختلفا فی‌ شی‌ء فاخرجه‌ و أخرج‌ المسألة‌، و قال‌ للحکم‌ هذا خط‌ علی‌ و املاء رسول‌ الله‌ و هو اول‌ کتاب‌ جمع‌ فیه‌ العلم‌ علی‌ عهد رسول‌ الله‌» 5 بدین‌ ترتیب‌ علم‌ تفسیر در میان‌ فریقین‌ و همچنان‌ روی‌ به‌ کمال‌ داشت‌ تا اواخر قرن‌ سوم‌ و اوائل‌ قرن‌ چهارم‌ هجری‌ که‌ مجدبن‌ جریر طبری‌ از اعاظم‌ دانشمندان‌ سنی‌ مذهب‌ تفسیر پر ارج‌ جامع‌ البیان‌ را بوجود آورده‌ در این‌ تفسیر برای‌ نخستین‌ بار جمیع‌ علوم‌ قرآنی‌ مورد امعان‌ نظر قرار گرفت‌ و همگی‌ گفته‌های‌ مفسران‌ سنی‌ در آن‌ جمع‌ آمد 6 و به‌ تدریج‌ شهرت‌ جهانی‌ یافت‌. چنان‌ که‌ از بیست‌ تن‌ رجال‌ عمده‌ و اول‌ در مجمع‌ البیان‌ شیخ‌ طبرسی‌ ده‌ تن‌ در تفسیر ابوالفتوح‌ هشت‌ تن‌ سنی‌ هستند، این‌ نسبت‌ با مرور دهور کم‌ می‌شود ولی‌ از بین‌ نمی‌رود، چنان‌ که‌ از متأخران‌ نیز کسانی‌ که‌ اصرار می‌ورزیدند که‌ تنها از منابع‌ شیعه‌ در تفسیر خویش‌ بیاورند، گاه‌ ضرورت‌ آنها را به‌ نقل‌ مطالبی‌ از منابع‌ عامه‌ واداشته‌ است‌، تفسیر صافی‌ تألیف‌ ملامحسن‌ فیض‌ متوفی‌ به‌ سال‌ 1091 هجری‌ و تفسیر آلاءالرحمن‌ محمد جواد بلاغی‌ از این‌ نمونه‌ است‌ که‌ مؤلفان‌ آن‌ در خود مقدمه‌ بدین‌ مهم‌ تصریح‌ کرده‌اند 19 شیخ‌ را به‌ صحت‌ خبر و مطابقت‌ آن‌ با اوضاع‌ و احوال‌ زمان‌ نزول‌ دقتی‌ مخصوص‌ بود و خود در مقدمه‌ التبیان‌ فرموده‌: «و اعلم‌ ان‌ الروایة‌ ظاهرة‌ فی‌ اخبار اصحابان‌ تفسیرالقرآن‌ لایجوز الا بالاثر الصحیح‌ عن‌ النبی‌ صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌، و عن‌ الائمة‌ علیهم‌ السلام‌، الذین‌ قولهم‌ حجة‌ کقول‌ النبی‌ و ان‌ القول‌ بالرأی‌ لا یجوز..."

صفحه:
از 38 تا 40